«ΑΣ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ Ο ΕΝΑΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ» ΚΑΙ Ο ΑΣΕΒΗΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ – του ΣΤ.Φενέκου

0

άρθρο του Υποναυάρχου ε.α. Στέλιου Φενέκου

 

«Ας σεβόμαστε ο ένας τον άλλον, να είμαστε δίκαιοι, δίκαιοι και ευγενικοί ο ένας στον άλλο και να ζούμε με ειλικρινή ειρήνη, αρμονία και αμοιβαία καλή θέληση!»

(Καταληκτική παραίνεση στο γράμμα «A Common Word between Us and You» που έστειλαν στον Πάπα οι ηγέτες της Ισλαμικής θρησκείας)

Η Αγία Σοφία έγινε Τζαμί και αυτό δύσκολα ανατρέπεται, τουλάχιστον στο ορατό μέλλον. Η καλύτερη διαφαινόμενη λύση θα είναι να της δώσει υβριδικό χαρακτήρα, Τζαμί με πανηγυρικές προσευχές, να δώσει δηλαδή σημαντικό χαρακτήρα στις προσευχές στην Αγία Σοφία για να θυμίζει ότι αυτός το έκανε τζαμί και μουσείο κάποιες άλλες περιόδους, όπου θα διαλαλούν στους επισκέπτες ότι έγινε Τζαμί από τον Ερντογάν και την νέα Τουρκία

Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε είναι ότι στην Ισλαμική νοοτροπία του ιδίου αλλά και των υποστηρικτών του, τέτοιες ενέργειες επιβεβαιώνουν την ισχύ του προσώπου (του ηγέτη) και αυτό τον κάνει πιο αποδεκτό στον Ισλαμικό κόσμο. Δεν είναι όπως στο Δυτικό κόσμο όπου το στυγερό πρόσωπο ενός ηγέτη είναι αποκρουστικό και αντιδημοκρατικό. Αντιθέτως, τον σέβονται περισσότερο και τον ακολουθούν, επειδή δεν διστάζει να τα βάλει με τον Δυτικό κόσμο και τώρα ευρύτερα με τον Χριστιανικό, με σημαία τον νεο-οθωμανικό εθνικοθρησκευτικό χαρακτήρα που παρουσιάζει .

Στοχεύει σε πολλά περισσότερα από την απλή προβολή στο εσωτερικό του:

  1. Οπωσδήποτε να παρακινήσει και να συσπειρώσει γύρω του τους εθνικιστές και τους θρησκευόμενους στο εσωτερικό της Τουρκίας.
  2. Να αποκαθηλώσει τον Κεμάλ και να εμφανίσει τον εαυτό του ως συνεχιστή της Οθωμανικής παράδοσης των Σουλτάνων.
  3. Να εμφανίζεται ως ηγέτης στο Μουσουλμανικό κόσμο (Πατισάχ- Padişah, στον Οθωμανικό κόσμο)
  4. Να υπερκεράσει τις αμφισβητήσεις που δέχεται από τον Αραβικό κόσμο (κυρίως για τις επεμβάσεις του στη Λιβύη) με ομπρέλα πλέον το Ισλάμ. Θα είναι δύσκολο για όλους τους Άραβες Ισλαμιστές και μη ηγέτες (έστω και αν διαφωνούν) να αρνηθούν προς τους λαούς τους τον συμβολισμό κυριαρχίας έναντι του Χριστιανισμού που δημιουργείται από την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί (η τοποθέτηση της Σαουδικής Αραβίας είναι σημαντική και πολύ πέραν του αναμενομένου, και εδώ εμφανίζεται η αχίλλειος πτέρνα λόγω της σύγκρουσης για την ηγεσία στον μουσουλμανικό κόσμο).
  5. Η δήλωση που έκανε στα Αραβικά, όπου συνδέει την Αγία Σοφία ως τζαμί με την απελευθέρωση του Αλ Ακσά, δείχνει τον επόμενο στόχο του, που είναι ο ρόλος του ως υπερασπιστή των δίκαιων της Παλαιστίνης στο Ισραήλ και ευρύτερα των μουσουλμάνων (ήδη η Χαμάς υπερθεμάτισε για την ενέργειά του και για τα όσα είπε)
  6. Να προκαλέσει τα Ελληνικά αντανακλαστικά και να αντιδράσουμε σπασμωδικά, δίνοντάς του ερείσματα για να αυξήσει την ένταση και να δράσει εις βάρος μας. Αλλά ακόμη και αν δεν το κάνουμε θα έχει επιβεβαιώσει εκκωφαντικά την ισχύ του έναντι της χώρας μας.
  7. Όμως δημιουργεί και ακόμη πιο επικίνδυνα ερείσματα. Γνωρίζει ότι θα υπάρξουν κινήσεις εντός της ΕΕ και ανακοινώσεις καταδίκης. Όμως αυτό ακριβώς θέλει. Κάνοντας την Αγία Σοφία Τζαμί επιδιώκει περισσότερους στόχους εντός της ΕΕ:
  • Να εμφανίζεται σε όλο το μουσουλμανικό κόσμο που βρίσκεται στις χώρες της ΕΕ ως ο πνευματικός του ηγέτης, εκμεταλλευόμενος μάλιστα το αντιδυτικό (αντιχριστιανικό) χαρακτήρα που κυριαρχεί σε αυτούς, ενισχύοντάς τον με την κίνηση αυτή.
  • Να δημιουργεί ερείσματα και διαπραγματευτικά όπλα για να διεκδικεί περισσότερα δικαιώματα για τους μουσουλμάνους στην ΕΕ (τζαμιά, παροχές, θρησκευτικά ινστιτούτα και μουσουλμανικά σχολεία κλπ), αλλά και χρήματα γι’ αυτόν για να καθησυχάζονται (στρουθοκαμηλίζοντας) οι Ευρωπαίοι.
  • Ο μουσουλμανικός κόσμος στις χώρες της ΕΕ αυτήν την στιγμή είναι χωρίς θρησκευτική ηγεσία, εν αντιθέσει με τις μουσουλμανικές χώρες. Είναι ένα πολλά υποσχόμενο πεδίο για να θέσει τα θεμέλια για την εκπροσώπησή του και για να ηγηθεί. Και μάλιστα θα εκμεταλλεύεται συνεχώς τις ίδιες τις ανθρωπιστικές αρχές της ΕΕ για να εγκαθιδρύσει την κυριαρχία του στη Μουσουλμανική Ευρώπη, που συνεχώς θα αυξάνεται ταχύτατα. Δυστυχώς η ΕΕ δεν μπορεί να διαχειριστεί το πρόβλημα αυτό με βάση τις αρχές και την πολιτική που έχει τώρα.

Δυστυχώς έπιασε απροετοίμαστους τους πάντες (και ιδιαίτερα εμάς που μέχρι τώρα αδρανούσαμε) αν και είχε δηλώσει για τις προθέσεις του και όλοι γνώριζαν ότι είχε παραπέμψει το ζήτημα στη δικαιοσύνη, στο Συμβούλιο Επικρατείας της Τουρκίας. Όλοι όμως έμειναν μόνο στο να ελπίζουν και το απεύχονταν (όπως π.χ. ο υφυπουργός εξωτερικών κ. Βαρβιτσιώτης που δήλωνε με βεβαιότητα ότι δεν θα γίνει τζαμί).

Η πολιτική ανυπαρξία μας στις μέχρι τώρα στις διεθνείς πρωτοβουλίες και στα διεθνή φόρα στα πλαίσια του ΟΗΕ για τον διαπολιτισμικό και διαθρησκευτικό διάλογο (αναφέρω παρακάτω), φαίνεται στο ότι δεν μετείχαμε ποτέ στις πρωτοβουλίες αυτές (από το 2007 και μετά – Αυτό στην ουσία υπονοούν και οι Γερμανοί σήμερα στις δηλώσεις τους για την Αγία Σοφία, ότι είναι θέμα διαθρησκευτικού διαλόγου και έμμεσα μας λένε που ήσασταν μέχρι τώρα. Τώρα ξυπνήσατε;)

Η έλλειψη προετοιμασίας για το δυσμενές επερχόμενο, φάνηκε από τις μουδιασμένες αντιδράσεις και ανακοινώσεις όλων, που ως εύκολη δικαιολογία προβάλλουν το επιχείρημα ότι η απόφαση αυτή δεν πρέπει να καταστεί λόγος για αντιπαράθεση πολιτισμών και θρησκειών.

Ναι μεν αυτό είναι το επικίνδυνο να συμβεί με τις στρατηγικές κινήσεις Ερντογάν, ο οποίος εκμεταλλεύεται τους φόβους μας και μετατρέπει τις δικές μας αδυναμίες (συνοχής, συμφερόντων, επανάπαυσης, ατολμίας, ανταγωνισμών κλπ) σε δικές του δυνατότητες, όμως αν κάθε φορά ο Δυτικός κόσμος φοβάται να υποστηρίξει και να διασφαλίσει τις παραδόσεις, τον πολιτισμό του, τις πίστεις και τα σύμβολά του και είναι σε συνεχή άμυνα και υποχώρηση, τότε θα καταλήξει να συρρικνώνεται συνεχώς υποκύπτοντας στην επιθετική πολιτική του Ισλάμ ακόμη και στο εσωτερικό των χωρών του.

Η σημερινή Τουρκία στην  ουσία με εθνικοθρησκευτικό πρόταγμα λειτουργεί αποσταθεροποιητικά στην διευρυμένη Μέση Ανατολή, αλλά οπωσδήποτε και στην ΕΕ. Και οι Ευρωπαίοι (πλην Μακρόν – εδώ και χρόνια μέμφομαι τις κυβερνήσεις που δεν συντάσσονται ξεκάθαρα μαζί του στις προτάσεις του για την ΕΕ και ΝΑΤΟ) αρνούνται να το δουν.

Το κενό ισχύος που δημιούργησε στην περιοχή της διευρυμένης Μέσης Ανατολής (και στην Ανατολική Μεσόγειο) η πολιτική Τραμπ, προσπαθεί να το εκμεταλλευθεί ο Ερντογάν (με την ύποπτη αδράνεια του ΓΓ/ΝΑΤΟ) και με την χρησιμοθηρική πολιτική Πούτιν, ο οποίος τον χρησιμοποιεί σαν πολιορκητικό κριό, κάποτε τον στηρίζει και κάποτε τον περιορίζει κατά πως συμφέρει την Ρωσία.

ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

Είναι αυταπόδεικτο ότι δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά από το διεθνές περιβάλλον, ούτε από τους Ευρωπαίους και λοιπούς συντελεστές ήπιας ισχύος να κινηθούν δυναμικά από μόνοι τους. Θα πρέπει να αγωνισθούμε για να τους παρακινήσουμε, να τους θέσουμε προ των ευθυνών τους και να τους επηρεάσουμε για να τοποθετηθούν.

Θα πρέπει να κινηθούμε σε τρία επίπεδα, με έξυπνο τρόπο, ώστε να μην καταλήξει να είναι μόνο Ελληνοτουρκική διαμάχη, εκμεταλλευόμενοι όλες τις δυνατότητες που μας δίνονται και υπάρχουν.

1ο Επίπεδο: Διεθνές περιβάλλον – Συμμαχίες

Να εκμεταλλευθούμε τις δυνατότητες στους Διεθνείς Οργανισμούς και στις Συμμαχίες του Δυτικού κόσμου που συμμετέχουμε για να τοποθετηθούν, με σκοπό να καταγραφούν αυτές οι αντιδράσεις και να καταδικαστεί η πράξη αυτή. Και αυτό μπορεί να γίνει στα εξής πεδία:

  • Με βάση τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ίδια η Τουρκία και ο Ερντογάν σε ΟΗΕ (διαθρηκευτικός και διαπολιτισμικός διάλογος στα πλαίσια του ΟΗΕ και αποφάσεις των συναντήσεων – «Συμμαχία των πολιτισμών των Ηνωμένων Εθνών» UNAOC)
  • Να παραπεμφθεί το θέμα στην Επιτροπή της UNESCO, για τις παραβιάσεις που κάνει ο Ερντογάν ως προς τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα του (και έχει χρηματοδοτηθεί γι αυτό), για να διατηρήσει την Αγια Σοφία ως Μουσείο και σύμβολο του Παγκόσμιου πολιτισμού.
  • Στην ΕΕ (ενέργειες σε πολλά επίπεδα στα θεσμικά όργανα αλλά και με συμμαχίες)

2ο Επίπεδο: Μουσουλμανικός – Αραβικός κόσμος

– Στον Αραβικό κόσμο για να αναδείξουμε τις αντιφάσεις, με βάση τις επιστολές από τους ηγέτες της ισλαμικής θρησκείας στους ηγέτες της χριστιανικής θρησκείας όπως η επιστολή «A Common Word between Us and You», η Επιστολή του Αμμάν, τα ανακοινωθέντα των παν-ισλαμικών διασκέψεων, οι επιστολές και τα κείμενα των διαθρησκευτικών διαλόγων που έχουν γίνει μέχρι τώρα (interfaith and interbelief dialogues)

3ο Επίπεδο: Ελληνικές παρεμβάσεις σε πολιτικό και Θρησκευτικό επίπεδο

Το ζήτημα είναι και Θρησκευτικό και εξόχως πολιτικό για την χώρα μας.

Δεν μπορεί να λέμε στους Έλληνες πολίτες ότι είναι μόνο διεθνές πολιτισμικό θέμα, και να αρνούμαστε την σύνδεση του Ελληνισμού με το Βυζάντιο, ούτε να αρνούμαστε ότι η Αγία Σοφία είναι σύμβολο της Ελληνορθόδοξης θρησκείας μας (Greek-Orthodox αναγνωρισμένη διεθνώς).

Θα πρέπει συνεπώς να γίνουν παρεμβάσεις (με πρωτοβουλία δική μας)  για αμφισβήτηση της ενέργειας αυτής του Ερντογάν όχι μόνο στον Μουσουλμανικό – Αραβικό κόσμο, αλλά και στις πολιτικές ηγεσίες  σε όλο το κόσμο (χριστιανικές κυρίως) για να τοποθετηθούν και να έχουμε αρνητικές δηλώσεις ει δυνατόν για την ενέργεια αυτή. Πρέπει να τους θέσουμε προ των ευθυνών τους στους χριστιανικούς λαούς που ηγούνται.

  • Η σύγκληση Ιεράς Συνόδου στην αυτοκέφαλη εκκλησία της Ελλάδος για το ζήτημα αυτό είναι αναγκαία.
  • Η σύγκληση Προσυνοδικής Πανορθόδοξης Διάσκεψης για να σχεδιασθούν τα επόμενα βήματα που πρέπει να εξετασθούν και τα οποία μπορεί να είναι:
  • Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών
  • Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας
  • Να εξετασθεί η πρόταση για επαναφορά των Οικουμενικών Συνόδων ως σώμα διαλόγου και συνεργασίας του Χριστιανικού κόσμου έναντι των κρίσιμων θεμάτων που αντιμετωπίζει σήμερα ο Χριστιανικός κόσμος, θα είναι ένα σημαντικότατος συμβολισμός παγκόσμιας σημασίας με πολλές προεκτάσεις (Θρησκευτικές – κοινωνικές και πολιτικές). Και είναι ευθύνη του Οικουμενικού Πατριάρχη για να κινήσει τις πρωτοβουλίες, αλλά και ευθύνη όλων των προκαθήμενων για να δώσουν νέα πνοή και ελπίδα σε όλον τον  Χριστιανικό κόσμο.

Είναι ώρα για να αναλάβουν τις ευθύνες τους οι πολιτικοί ηγέτες των χριστιανικών χωρών αλλά κυρίως οι Θρησκευτικοί ηγέτες του Χριστιανισμού.  Και είναι δική μας υποχρέωση να τους παρακινήσουμε να το κάνουν.

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας