Η ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΕ, άρθρο του Υποναυάρχου ε.α. Στέλιου Φενέκου

0
FILE PHOTO: A Ryanair Boeing 737-800 airplane takes off from the airport in Palma de Mallorca, Spain, July 29, 2018. REUTERS/Paul Hanna//File Photo

 

  1. Η ΕΣΦΑΛΜΕΝΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΒΕΤΟ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Μερικούς μήνες πριν, τον Σεπτέμβριο του 2020, έγραφα για την εσφαλμένη πολιτική Μας να υποστηρίξουμε την Κύπρο στο ΒΕΤΟ της για να μην επιβληθούν κυρώσεις στην Λευκορωσία:

«Ο εκβιασμός που επιχειρήθηκε από την Κυπριακή πλευρά (και τον υποστήριξε και ο δικός μας Υπ Εξ), με την θέση “δεν συμφωνώ με τις κυρώσεις στην Λευκορωσία εάν δεν συμφωνηθούν και κυρώσεις για την Τουρκία”, είναι ατυχής….

Όταν μπλέκεις μήλα με πορτοκάλια με ένα ατυχή εκβιασμό: «Δεν υπογράφω τις κυρώσεις για την Λευκορωσία (για ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελλείμματος δημοκρατίας) εάν δεν συμφωνήσετε σε κυρώσεις για την Τουρκία  (για άλλο θέμα όμως – για παραβιάσεις κυριαρχικών δικαιωμάτων)», τότε να είσαι σίγουρος ότι όλοι θα σε πιέσουν και οι καταστάσεις θα σε  ξεπεράσουν.

Τώρα που φοβόμαστε ότι μας αγγίζει το ζήτημα (γιατί η πτήση έφυγε από Ελλάδα και δεν ξέρουμε τι θα αποκαλύψει η έρευνα για τους επιβαίνοντες), πρώτοι φωνάζουμε για κυρώσεις.

Στα ζητήματα αρχών, Δημοκρατίας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αντιμετώπισης και έμπρακτης κατακραυγής του αυταρχισμού, των δολοφονιών, της βίας και της νοθείας, δεν δικαιολογούνται εκπτώσεις κατ’ ουδένα τρόπο στους κόλπους της ΕΕ.

  1. Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΑΠΟ ΛΕΥΚΟΡΩΣΙΑ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΤΗΣΕΩΝ – Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΙΛΟΤΟΥ

Όσον αφορά αυτό καθαυτό το γεγονός της αναχαίτισης του αεροσκάφους από την Λευκορωσία και την εκτροπή της πτήσης και προσγείωσης στο Μίνσκ, θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη τα παρακάτω:

  • Μπορεί μία χώρα να προβεί σε αναχαίτιση και εκτροπή αεροσκάφους πολιτικού που πετάει πάνω από την επικράτειά της εάν υπάρχει άμεσος κίνδυνος ασφαλείας για την πτήση και για την χώρα.
    • Το άρθρο 1 της Σύμβασης του Σικάγου ορίζει ότι ένα κράτος έχει «πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία στον εναέριο χώρο πάνω από το έδαφός του».
    • Κατά την πτήση εντός του εθνικού εναέριου χώρου ενός κράτους, τα πολιτικά αεροσκάφη υπόκεινται στην πλήρη δικαιοδοσία αυτού του κράτους και μπορούν να διατάξουν να προσγειωθούν με ασφάλεια σε υποδεικνυόμενο αερολιμένα.
    • Για αυτό στέλνουν και μαχητικό αεροπλάνο για να αποκαταστήσει άμεση επαφή με τον πιλότο και να το καθοδηγήσει για τις επόμενες ενέργειές του.
  • Το άρθρο 3α (α) επίσης της Σύμβασης, ορίζει ότι “σε περίπτωση παρακολούθησης, δεν πρέπει να διακυβεύονται οι ζωές των επιβαινόντων και η ασφάλεια των αεροσκαφών”.
    • Όμως η αναχαίτιση από το στρατιωτικό τζετ και η ανακατεύθυνση του αεροπλάνου σε ένα πιο μακρινό αεροδρόμιο αντί του προορισμού του που ήταν -έστω και λίγο- κοντύτερα (όπως έγινε) θα μπορούσε ενδεχομένως να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του πληρώματος και των επιβατών.
    • Αυτό φυσικά θα πρέπει να αποδειχθεί με μια αμερόληπτη έρευνα.
  • Το προσάρτημα 2 της Σύμβασης του Σικάγου ορίζει επίσης ότι οιαδήποτε παρακολούθηση και εκτροπή θα πρέπει να γίνεται μόνο ως έσχατη λύση.
  • Ο πιλότος όμως, στον οποίο ανήκει η τελική απόφαση για την αποδοχή και για την ασφάλεια των επιβατών, είναι υποχρεωμένος:
  • Να επικοινωνήσει άμεσα με την αρχή αεροπορικού ελέγχου της χώρας που υπερίπταται,
  • αλλά και με την αρχή αεροπορικού ελέγχου της χώρας που μεταβαίνει, να ενημερώσει για το συμβάν της αναχαίτισης και να λάβει συμβουλές.
  • Είναι δε υποχρεωμένος να έχει αποκαταστήσει επικοινωνία με τις αρχές αεροπορικού ελέγχου του αερολιμένα προορισμού, οπωσδήποτε τουλάχιστον 30 λεπτά πριν την άφιξη στον αερολιμένα προορισμού.
  • Επίσης είναι υποχρεωμένος σε περίπτωση αναχαίτισης (και ανακατεύθυνσης) να επικοινωνήσει και με τις υπηρεσίες της εταιρείας του και να τις ενημερώσει και να συμβουλευθεί.

Εάν λειτούργησε έτσι και εάν έλαβε ή δεν έλαβε τις κατάλληλες οδηγίες για την αναχαίτιση από τις αρχές αεροπoρικού ελέγχου της Λιθουανίας (και έμμεσα και της EASA) θα αποδειχθεί από την έρευνα.

  • Όσον αφορά την απειλή ψεύτικων βομβών που ισχυρίστηκε η Λευκορωσία ως λόγο για την παρακολούθηση:
  • Το άρθρο 1 της Σύμβασης του Μόντρεαλ του 1970 για την καταστολή παράνομων πράξεων κατά της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας (επικυρώθηκε και από τη Λευκορωσία) αναφέρει ότι: «ένα άτομο διαπράττει αδίκημα εάν παράνομα και εκ προθέσεως… κοινοποιεί πληροφορίες τις οποίες γνωρίζει ότι είναι ψευδείς, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφάλεια ενός αεροσκάφους κατά την πτήση ».
  • Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 10 της Σύμβασης του Μόντρεαλ, ένα κράτος πρέπει να λάβει «όλα τα πρακτικά μέτρα» για να αποτρέψει τη διάπραξη αυτού και άλλων πράξεων. Εάν, παρά το γεγονός αυτό, διαπράττεται το αδίκημα, το κράτος πρέπει να «διευκολύνει τη συνέχιση του ταξιδιού των επιβατών και του πληρώματος το συντομότερο δυνατό».

Επομένως, βάσει αυτών των διατάξεων, το αεροσκάφος θα έπρεπε να προχωρήσει και να προσγειωθεί στον αερολιμένα προορισμού, στο Βίλνιους της Λιθουανίας που ήταν εγγύτερα από το Μινσκ (έστω και ελάχιστα) και μπορούσε να παρέχει ως σταθμός βάσεως υπεύθυνη και πληρέστερη βοήθεια (εάν ήταν αναγκαία).

Το συγκεκριμένο συμβάν, πέραν των αναγκαίων κυρώσεων κατά του αυταρχικού καθεστώτος της Λευκορωσίας, θα πρέπει να αναλυθεί αντικειμενικά ώστε να συμφωνηθούν οι κατάλληλοι κανόνες που να καλύπτουν τα κενά και να βελτιωθούν οι διεθνείς κανόνες ασφάλειας πτήσεων, που συχνά παραβιάζονται από αυταρχικά καθεστώτα με τραγικά κάποτε αποτελέσματα.

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας