Η ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΕΠΙΒΟΛΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ, άρθρο του Υποναυάρχου ε.α. Στέλιου Φενέκου

0

 

Με έκπληξη ακούω από πολλούς αναλυτές και δημοσιογράφους να λένε ότι η διώρυγα που οραματίζεται ο Ερντογάν έχει σκοπό να ακυρώσει τους περιορισμούς της Συνθήκης του Μοντρέ και ότι οι Αμερικανοί την θέλουν, γιατί θα μπορούν να μπαίνουν ελεύθερα στην Μαύρη Θάλασσα.

Το ξεκαθαρίζω για να μην υπάρχει εσφαλμένη πληροφόρηση και βγαίνουν εσφαλμένα συμπεράσματα:

Η Συνθήκη του Μοντρέ του 1936 αντικαθιστά στο συγκεκριμένο ζήτημα του ελέγχου των Στενών και της διέλευσης των πλοίων από τα Στενά, την Συνθήκη της Λωζάννης του 1923.

Συγκεκριμένα, έχει ως σκοπό την Επιστροφή στην Τουρκία της διαχείρισης των Στενών και τον διακανονισμό έλευσης των πλοίων διαμέσου των Στενών (Δαρδανέλια, θάλασσα Μαρμαρά και Βόσπορος). Το σημαντικό επίσης είναι ότι η διέλευση από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων σύμφωνα με την Συνθήκη είναι δωρεάν.

Ως ΣΤΕΝΑ λοιπόν (όχι Τουρκικά Στενά ή Turkish Straits όπως οι Τούρκοι θέλουν να τα λένε και πολλοί Έλληνες το αναπαράγουν αφελώς) θεωρείται ΟΛΟ το πέρασμα από το Αιγαίο στην Μαύρη Θάλασσα: Δαρδανέλια, Θάλασσα Μαρμαρά, Βόσπορος.

Και ναι μεν μπορεί να ανοίξει την διώρυγα στην οποία μπορεί να επιβάλλει δασμούς και περιορισμούς που θέλει αλλά δεν μπορεί να παρακάμψει τα Δαρδανέλια. Οπότε τουλάχιστον σε αυτό το τμήμα των Στενών δεν θα μπορεί να αλλάξει τους όρους της Συνθήκης του Μοντρέ. Άρα καμία αξία δεν έχει η διώρυγα από μόνη της σε σχέση με τους περιορισμούς που υπάρχουν για τα ΣΤΕΝΑ στην διέλευση πολεμικών πλοίων από το Αιγαίο στην Μαύρη Θάλασσα, ούτε μπορεί να άρει την ελευθερία κινήσεων των πλοίων των κρατών της Μαύρης θάλασσας από τα ΣΤΕΝΑ.

Τι δυνατότητες του δίνει η διώρυγα:

  1. Να δυσχεραίνει την διέλευση των πλοίων από την Θάλασσα του Μαρμαρά και τον Βόσπορο με διάφορα τεχνάσματα ναυτιλιακού ελέγχου για την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και να κατευθύνει σημαντικό τμήμα της κυκλοφορίας προνομιακά για όσους αναγκάζονται για λόγους ταχύτητας να πληρώνουν ΔΑΣΜΟΥΣ διέλευσης από την διώρυγα.
  2. Να απεξαρτηθεί σε κάποιο βαθμό και για συγκεκριμένα ζητήματα, από το αυστηρό καθεστώς διεθνών περιορισμών στα ΣΤΕΝΑ, ώστε να μπορέσει να διαπραγμετευθεί στην  συνέχεια νέους όρους προς όφελός του για τα ΣΤΕΝΑ.
  3. Να δημιουργήσει την Νέα Πόλη, στην Ευρωπαϊκή πλευρά, σύγχρονη και με μεγάλη αίγλη, που να εκμεταλλεύεται μεν την ιστορική αίγλη της Πόλης (δεν θέλει να λέγεται Κωνσταντινούπολη όπως αναγράφεται στις Συνθήκες, για να μην κυριαρχεί η ιστορική λάμψη της), αλλά η νέα πόλη να είναι άμεσα ταυτισμένη με το όνομά του στο διηνεκές. ‘
  4. Έναν τόπο ο οποίος να αποτελεί μαζί με την παλιά Πόλη το κόσμημα της “Νέας Τουρκικής Αυτοκρατορίας” που οραματίζεται, ένα σύγχρονο τόπο προβολής ισχύος και κυριαρχίας με πανισλαμικό χαρακτήρα, σε ένα από τα κομβικότερα σημεία του κόσμου, ενός νέου σύγχρονου, οικονομικού και διαπολιτισμικού κέντρου.

Βέβαια υπάρχει η σθεναρή αντίδραση του Δημάρχου Κωνσταντινούπολης Ιμάμογλου και πιθανού μελλοντικού πολιτικού αντιπάλου του Ερντογάν, που ανακοίνωσε την αποχώρηση του δήμου Κωνσταντινούπολης από το κατασκευαστικό πρωτόκολλο το οποίο είχε υπογράψει ο προκάτοχός του. Ο Ιμάμογλου επισημαίνει ότι το σχέδιο, κόστους 11 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα είναι μία τεράστια σπατάλη πόρων, καταστροφή για το περιβάλλον και ότι θα ενισχύσει τους σεισμικούς κινδύνους. Ξεκίνησε εκστρατεία για να μην γίνει το έργο με συνθήματα «Το “Κανάλι Ισταμπούλ είναι ένα «εγκληματικό σχέδιο», «Ή το κανάλι, ή η Ισταμπούλ», «Ποιος έχει ανάγκη το Κανάλι Ισταμπούλ” ; Η Κωνσταντινούπολη ή μια χούφτα ανθρώπων των οποίων η “τάξη της χλιδής” τελείωσε;», προσθέτοντας ότι η κατασκευή θα φέρει επιβάρυνση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε φόρους όλων των Τούρκων. «Θα πληρώσουμε το τίμημα για την ευχαρίστησή τους; 82 εκατομμύρια πολίτες της Δημοκρατίας της Τουρκίας θα πληρώσουν. Κόστη κατασκευής και απαλλοτρίωσης, θα φτάσουν σε αστρονομικά στοιχεία. Για αυτόν τον λόγο, λέμε ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή: είτε το κανάλι είτε η Κωνσταντινούπολη». Στο πλαίσιο της εκστρατείας, οι αφίσες που επικρίνουν το σχέδιο αναρτήθηκαν σε ολόκληρη την πόλη, ενώ βίντεο που εξηγούν τους κινδύνους που προέρχονται από την υλοποίησή του προβάλλονται στα δημοτικά λεωφορεία.

Ο Ερντογάν πέρασε άμεσα και αυταρχικά στην αντεπίθεση, βάζοντας τον Υπουργό Εσωτερικών να ξεκινήσει δικαστική έρευνα εναντίον του Δημάρχου, με την κατηγορία ότι «χρησιμοποίησε δημόσιους πόρους» προκειμένου να αμφισβητήσει «την αρχή της διοικητική και πολιτικής ακεραιότητας του Κράτους» μέσω της αντίθεσής του στο σχέδιο.

Και όπως ήδη προδιαγράφεται, το έργο θα ξεκινήσει, και να είμαστε σίγουροι ότι θα υπάρξουν πολλοί ευκαιριακοί καλοθελητές που θα το υποστηρίξουν (και εκτός της χώρας, πέραν των μουσουλμανικών κρατών που ήδη το υποστηρίζουν και έχουν αγοράσει εκτάσεις γύρω από την υπό κατασκευή διώρυγα στα οποία θα κτιστεί η νέα πόλη, επενδύουν στην κατασκευή της και δηλώνουν προθυμία να χρηματοδοτήσουν το υπερφιλόδοξο εγχείρημα).

ΣΗΜ: Ειδικότερη ανάλυση για το φιλόδοξο αυτό σχέδιό του, τις δυσκολίες και τις δυνατότητες που παρουσιάζει θα ακολουθήσει σε άλλη ανάλυση για λόγους συνεκτικότητας, εποπτείας των στοιχείων και οικονομίας χώρου δημοσίευσης.

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας