Ο ΑΓΩΓΟΣ EAST MED – Η US “EAST MED ACT S.1102”- Η ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΣΦΑΛΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΠΟΥ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΘΗΚΑΝ, άρθρο του Υποναυάρχου ε.α. Στέλιου Φενέκου

0

Εδώ και καιρό επισημαίνω ότι οι ΗΠΑ θα κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να κρατήσουν την Τουρκία στο ίδιο στρατόπεδο, πόσο μάλλον τώρα που οι σχέσεις των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ με την Ρωσία επιβαρύνονται σημαντικά.

Η Τουρκία είναι ζωτικός παράγων για τα Αμερικανικά και τα Νατοϊκά συμφέροντα και οι δικές μας συμφωνίες και παραχωρήσεις δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την γεωπολιτική της θέση στην Μέση Ανατολή και στην Υπερκαυκασία.

Έρχεται λοιπόν πριν μερικές ημέρες το State Department με “non paper” προς τις πρεσβείες  των ΗΠΑ σε Αθήνα, Τελ Αβιβ και Άγκυρα (όπως αποκάλυψε η εφημερίδα “Εστία”) και παγώνει στην ουσία την οποιαδήποτε υποστήριξή της στην κατασκευή του EastMed που θα μετέφερε φυσικό αέριο στην Ευρώπη από Ισραήλ μέσω Κύπρου και Ελλάδας, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά.

Και όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αφού ενώσει κανείς τα κομμάτια του πάζλ, αυτό προέκυψε μετά την τελευταία άτυπη διαπραγμάτευση με τις ΗΠΑ για τις έρευνες στο οικόπεδο 5 της Κυπριακής ΑΟΖ από τις εταιρείες Αμερικανικών και Καταριανών συμφερόντων.

Και εύκολα γίνεται επίσης αντιληπτό, ότι εάν τελικά ισχύσουν οι εισηγήσεις αυτού του “non paper”, ο ρόλος της Τουρκίας στην νέο ενεργειακό χάρτη αναβαθμίζεται, πόσο μάλλον εάν δεν υπάρξει νέα δική μας συμφωνία με την Αίγυπτο για να ξεπεραστούν οι επιφυλάξεις των ΗΠΑ στο ζήτημα του EastMed.

Εξόχως σημαντικό επίσης είναι ότι στο “non paper”  δεν προβάλλονται αντεπιχειρήματα για την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού ή το κόστος κατασκευής και λειτουργίας του, αλλά ότι αποτελεί άκουσον-άκουσον “εστία εντάσεων” για την Ανατολική Μεσόγειο.

Η θέση αυτή στην ουσία αποδέχεται τον προκλητικό και διεκδικητικό ρόλο της Τουρκίας, έστω και αν οι διεκδικήσεις της είναι ενάντια στο Διεθνές Δίκαιο, εάν οι πρακτικές της είναι επιθετικές και εάν παραβιάζει δικαιώματα άλλων χωρών της περιοχής. Στην ουσία βέβαια αδειάζει και την ΕΕ και τα ανακοινωθέντα του Συμβουλίου Κορυφής.

Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι καλλιεργήθηκαν  εσφαλμένα υπερβολικές προσδοκίες στους Έλληνες πολίτες για την υποτιθέμενη υποστήριξη των ΗΠΑ στην κατασκευή του αγωγού EastMed, λόγω της ονομαζόμενης “East Med Act S.1102” του US Congress που προωθήθηκε από τον Γερουσιαστή Μενέντεζ και άλλους Δημοκρατικούς Γερουσιαστές.

Κι αυτό λόγω της μεγάλης παραπλάνησης που υπήρξε από Ελληνικά δημοσιεύματα και αναλυτές που δεν διάβασαν τι ακριβώς έλεγε η συγκεκριμένη πράξη, αλλά παρασύρθηκαν από τον ομόηχο με τον αγωγό EastMed τίτλο της πράξης, θεωρώντας ότι η πράξη αυτή υποστήριζε και νομοθετούσε υπέρ της κατασκευής του EastMed. Έσπευσαν τότε πολιτικοί και αναλυτές θριαμβικά επισπεύδοντες να υπερθεματίσουν την (υποτιθέμενη) Αμερικανική υποστήριξη για την κατασκευή του αγωγού, χωρίς να έχουν διαβάσει με προσοχή τι λέει το κείμενο αυτό.

Μεγάλο λάθος και επεξηγώ γιατί (προειδοποιούσα δημόσια για το πρόβλημα αυτό από την πρώτη στιγμή, έχοντας μελετήσει το κείμενο):

Η “Eastern Mediterranean Security and Energy Partnership Act ( East Med act S.1102 — 116th Congress 2019-2020))” δεν πήρε την ονομασία της από τον αγωγό “EastMed” που προωθούμε εμείς, αλλά από την στρατηγική των ΗΠΑ για την Ανατολική Μεσόγειο (Eastern Mediterranean) .

Συγκεκριμένα στην αρχή ακόμη του κειμένου της πράξης του Κογκρέσου, ξεκαθαρίζεται ο σκοπός της:

«To promote security and energy partnerships in the Eastern Mediterranean, and for other purposes.»

Στην συνέχεια του κειμένου αναφέρεται η στρατηγική σχέση των ΗΠΑ, Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδος στην Ανατολική Μεσόγειο, και αναλύονται τα σημαντικά ζητήματα ενέργειας, φυσικού αερίου καθώς και ενεργειακής ασφάλειας που προκύπτουν λόγω των σημαντικών ερευνών που γίνονται στην περιοχή και της πιθανότητας μεγάλων κοιτασμάτων.

Η μόνη αναφορά στον αγωγό μεταφορά φυσικού αερίου “EastMed” είναι στην παρ.2 (υποπαρ. 13) και μόνο εκεί, και επ’ ουδενί επικυρώνεται είτε νομοθετείται η κατασκευή του αγωγού “EastMed” όπως τον έχουμε βαφτίσει.

Συγκεκριμένα λέει:

«The proposed Eastern Mediterranean pipeline if commercially viable would provide for energy diversification in accordance with the European Union’s third energy package of reforms.»

Στην Ελλάδα, πολύ βιαστικά τα ΜΜΕ αλλά και πολλοί αναλυτές θεώρησαν ότι ο τίτλος “East Med Act” του Κογκρέσου νομοθετεί υπέρ του σχεδιαζόμενου αγωγού, πράγμα τελείως ψευδές, γιατί το συγκεκριμένο κείμενο (ευνοϊκό κατά τα άλλα για την Ελλάδα και Κύπρο) αναφέρεται ευρύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο, στην Αμερικανική στρατηγική στην περιοχή, στα προβλήματα στις σχέσεις των κρατών της περιοχής, στην άρση των απαγορεύσεων όπλων για την Κύπρο κλπ.,  καθώς και στην άρνηση να δώσουν τα F-35 στην Τουρκία.

Το δε “non-paper” του State Department, καθόλου άτυπο  είναι, με δεδομένο ότι και στην προαναφερόμενη νομοθετική πράξη (που όπως είναι σαφές δεν αφορά νομοθετική επικύρωση του αγωγού), εκφράζονται ήδη επιφυλάξεις για τον αγωγό  και την βιωσιμότητά του.

Το σημαντικό στοιχείο που αναφέρεται στο εν θέματι “non paper” είναι ότι πέραν των επιφυλάξεων για την οικονομική βιωσιμότητα θέτει και το ζήτημα του “κινδύνου πρόκλησης εντάσεων στην περιοχή εάν προχωρήσει ο αγωγός”, πράγμα που τίθεται για πρώτη φορά έστω και με “non paper”.

ΣΗΜ:

  • Tο “non paper” ως έγγραφο είναι κάτι ανάλογο με το “aide-mémoire”, και σύμφωνα με το πρωτόκολλο χρησιμοποιείται ως επεξηγηματικό και βοηθητικό εργαλείο μεταξύ υπηρεσιών. Έχει την ισχύ ενός εγγράφου που λειτουργεί παράλληλα με την επίσημη θέση ή ενημέρωση στο πλαίσιο εσωτερικής θεσμικής διαδικασίας. Συνεπώς τα “non papers” μεταξύ κρατικών υπηρεσιών είναι συνηθισμένη πρακτική για οδηγίες και οπωσδήποτε έγκυρα.
  • Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθούμε σε όλο το ζήτημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο, για την ενεργειακή στρατηγική της ΕΕ, ένα ζωτικό ζήτημα για την χώρα μας και για την ΕΕ.

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας