ΟΤΑΝ Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΕΓΚΛΩΒΙΖΕΙ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ, άρθρο του Υποναυάρχου ε.α. Στέλιου Φενέκου

0

Πολλές φορές έχω αναφερθεί στην προπαγάνδα των Τούρκων, που επαναλαμβάνεται άκριτα από ΜΜΕ και επηρεάζει πολλούς στην Ελλάδα. Και όχι μόνο τους ακροατές που δεν έχουν γνώση των θεμάτων αλλά και επιστήμονες, πολιτικούς, δημοσιογράφους, αναλυτές και στρατιωτικούς κλπ. Όμως και η επανάληψη δικών μας εσφαλμένων αντιλήψεων έχει εγκλωβίσει την σκέψη μας.

Ας δούμε ένα – ένα τα ζητήματα αυτά:

  1. Η ΑΟΖ ως οριοθετημένη περιοχή κυριαρχικών δικαιωμάτων δεν έχει σχέση με τις περιοχές FIR, οι οποίες αναφέρονται σε αρμοδιότητες όπως έχουν ανατεθεί από τον Διεθνή αεροπορικό Οργανισμό (ICAO) για την ασφάλεια της αεροπλοΐας  αλλά και για την έρευνα και διάσωση που έχει μικτό χαρακτήρα: Αεροπορικό και Ναυτιλιακό (Αεροπορική και Ναυτική έρευνα και διάσωση, όπως ορίζεται στα ίδια όρια του FIR από τον ΙΜΟ).
  2. Στις περιοχές FIR δεν υπάρχει πλήρης δικαιοδοσία του κράτους στο οποίο έχει ανατεθεί η αρμοδιότητα (παρά μόνο για περιορισμένα θέματα κανόνων ασφάλειας πτήσεων) και οπωσδήποτε καμία δικαιοδοσία για την έρευνα και διάσωση. Άλλο πράγμα η αρμοδιότητα συντονισμού και άλλο η δικαιοδοσία (Jurisdiction).
  3. Το παράνομο Τουρκολιβυκό μνημόνιο οριοθετεί ένα μόνο μικρό τμήμα 18,5 νμλ και δεν οριοθετεί ΟΛΗ την περιοχή ΑΟΖ, όπως ισχυρίζονται ότι είναι η δική τους ΑΟΖ η Λιβύη και η Τουρκία.

Η οριοθέτηση ΑΟΖ αφορά επικαλυπτόμενες και αντικείμενες ακτές και αυτές που εκφράζονται από την οριοθέτηση στο παράνομο Τουρκολιβυκό μνημόνιο αντιστοιχούν στην στενή ζώνη των 18,5 νμλ.

  1. Η συμφωνία με την Αίγυπτο για τις αρμοδιότητες έρευνας και διάσωσης ΔΕΝ ακυρώνουν το Τουρκολιβυκό μνημόνιο ούτε και ενισχύουν την δική μας οριοθέτηση ΑΟΖ που κάναμε με την Αίγυπτο.
  2. Η οριοθέτηση ΑΟΖ που κάναμε με την Αίγυπτο αποδυναμώνει μεν ΔΕΝ ακυρώνει όμως άμεσα και διεθνο-δικαιϊκά το παράνομο Τουρκολιβυκό μνημόνιο.

Οι διμερείς συμφωνίες μεταξύ χωρών δεν επηρεάζουν τρίτα κράτη και αυτό ισχύει και για την συμφωνία Τουρκίας Λιβύης και για την συμφωνία Ελλάδος Αιγύπτου.

  1. Η μόνη περίπτωση να ακυρωθεί το Τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι να υπάρξει απόφαση Διεθνούς Δικαστηρίου ή να καταγγείλει το μνημόνιο η νόμιμη κυβέρνηση της Λιβύης, υπό τους χρονικούς περιορισμούς που τίθενται στο ίδιο το μνημόνιο (δύο και πλέον χρόνια συνολικά από την στιγμή της καταγγελίας).

Η διεθνής αναγνώριση (ρητορικά) της μη συμφωνίας με την UNCLOS είναι μεν σημαντική, όχι όμως καθοριστική για την ακύρωσή του.

  1. Οι NAVTEX είναι προειδοποιήσεις για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της αεροπλοΐας και εκδίδονται από συγκεκριμένους σταθμούς από κάθε χώρα ανάλογα με την αρμοδιότητα που τους έχει εκχωρηθεί στα όρια του FIR.

Ο κεντρικός σταθμός που έχει την ευθύνη διαχείρισης του συστήματος αυτού για την Μεσόγειο είναι στην Ισπανία και πολλές φορές κάποιες χώρες αιτούνται την έκδοση NAVTEX από αυτόν για να αποφύγουν την Ελληνο-Τουρκική διαμάχη για τις περιοχές αρμοδιοτήτων.

Η NAVTEX που εκδώσαμε αρχικά για τις έρευνες της Exxon ήταν εντός του δικού μας FIR μόνο, και στην συνέχεια επεκτάθηκε και στην περιοχή αρμοδιότητας της Μάλτας, με την οποία έχουμε υπογράψει συμφωνία για τα ζητήματα αυτά και προφανώς επεκτάθηκε μετά από έγκρισή της.

Η αρμοδιότητα έκδοσης της ανήκει στον σταθμό της Κέρκυρας και η NAVTEX είναι έξυπνα οριοθετημένη, μη επιτρέποντας στην Τουρκία να μπορεί να εκφράσει διεκδικήσεις.

Ο ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ ΤΗΣ  ΣΚΕΨΗΣ

  1. Όταν όμως βλέπουμε κάθε μέρα τους χάρτες με τις διευρυμένες περιοχές ΑΟΖ, να προβάλλονται ως οριοθετημένες από το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, τότε πολλοί φοβούνται ότι η NAVTEX που εκδώσαμε τις υπερκαλύπτει και συνεπώς η Τουρκία θα αντιδράσει είτε η Λιβύη θα ζητήσει από την Τουρκία να στείλει πλοία στην περιοχή. Και τότε η προπαγάνδα πετυχαίνει τον στόχο της.
  2. Όταν λένε ότι η συμφωνία για έρευνα και διάσωση, στα όρια των FIRs, ακυρώνει το Τουρκολιβυκό μνημόνιο για την οριοθέτηση ΑΟΖ, και επικυρώνει την δική μας συμφωνία με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση της ΑΟΖ, τότε κάνουν λάθος, γιατί τα δύο αυτά είναι διαφορετικά πράγματα. Το ένα είναι κυριαρχικό δικαίωμα, το άλλο είναι απλή αρμοδιότητα που μας έχει εκχωρηθεί μάλιστα .

Η άγνοια και η εσφαλμένη πληροφόρηση οδηγεί σε εσφαλμένες θέσεις και επιλογές πολλές φορές.

  1. Όταν επαναλαμβάνουν συνεχώς ότι έχουμε δικαιοδοσία (Jurisdiction) στην περιοχή «έρευνας και διάσωσης» ακόμη και έξω από τα χωρικά μας ύδατα, τότε παραπλανούν τον Ελληνικό λαό και δημιουργούν υπερβολικές προσδοκίες, με κίνδυνο να οδηγηθούμε σε εσφαλμένες επιλογές.
  2. Δεν μπορεί να ακούμε καθημερινά τις υπερβολές και στρεβλώσεις που λέει ο κάθε Τούρκος αναλυτής και δημοσιογράφος, ο κάθε αυλικός και παρατρεχάμενος, ακόμη και πολιτικοί σε ομιλίες τους σε στρατιωτικές σχολές, να αναπαράγουμε δημοσιεύματα από διαδικτυακές εφημερίδες ήσσονος σημασίας και να το κάνουμε πρωτοσέλιδο ως κρίσιμο Ελληνοτουρκικό ζήτημα που θα πρέπει να τύχει οπωσδήποτε απάντησης.
  3. Και επιτέλους, ας σταματήσουμε την συνεχή επανάληψη στον δημόσιο λόγο των όσων στήνουν επικοινωνιακά οι επικοινωνιολόγοι του Ερντογάν για την “μεγαλοσύνη του”, τον “δυναμισμό” και την “σοφία του” προσπαθώντας να χειραγωγήσουν τον Τουρκικό λαό.

Όσοι έχουν ασχοληθεί με την έννοια της προπαγάνδας αντιλαμβάνονται πόσο κακό κάνει αυτή η υπερβολή και στους δικούς μας ανυποψίαστους πολίτες και πως στην ουσία χειραγωγείται η σκέψη και τι συναισθήματα προκαλεί ασυνείδητα η επαναλαμβανόμενη αυτή εικόνα.

Γιατί άλλο πράγμα είναι η ανάλυση αντικειμενικών στοιχείων και έγκυρων πληροφοριών με μέτρο, ορθολογισμό και γνώση και άλλο η εσφαλμένη αντίληψη και άκριτη και συναισθηματική εν πολλοίς ακραία αναπαραγωγή όλων αυτών που επισημάνθηκαν. Γιατί παραπλανούν, δημιουργώντας ευνοϊκό πεδίο για την προπαγάνδα και για εσφαλμένες επιλογές, προκαλώντας δέος και φοβικά σύνδρομα.

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας