28 Ιανουαρίου – Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων

0

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 28 Ιανουαρίου, με πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σαν σήμερα, το 1981, υπεγράφη η Σύμβαση 108 του Συμβουλίου της Ευρώπης, του πρώτου νομικά δεσμευτικού κειμένου διεθνούς δικαίου για την προστασία των ιδιωτών από τη συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Ως προσωπικά δεδομένα ορίζεται κάθε πληροφορία που αναφέρεται και περιγράφει ένα άτομο, όπως: στοιχεία αναγνώρισης (ονοματεπώνυμο, ηλικία, κατοικία, επάγγελμα, οικογενειακή κατάσταση κλπ), φυσικά χαρακτηριστικά, εκπαίδευση, εργασία (προϋπηρεσία, εργασιακή συμπεριφορά κλπ), οικονομική κατάσταση (έσοδα, περιουσιακά στοιχεία, οικονομική συμπεριφορά), ενδιαφέροντα, δραστηριότητες, συνήθειες.

Το 2006 η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης ανακήρυξε την 28η Ιανουαρίου ως ημέρα προστασίας προσωπικών δεδομένων, η οποία πλέον γιορτάζεται παγκοσμίως. Κάθε χρόνο, αυτή την ημερομηνία, οι Ευρωπαϊκές Αρχές Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων διοργανώνουν διάφορες δραστηριότητες και εκδηλώσεις με σκοπό να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες και τα παιδιά για θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Αρμόδια για την προστασία τους στην Ελλάδα είναι η συνταγματικώς κατοχυρωμένη Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Η χρονιά που πέρασε λόγω της πανδημίας είχε και κάποια ξεχωριστά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που επηρέασαν και την προστασία προσωπικών δεδομένων. Συγκεκριμένα μέσα στη χρονιά καταγράφηκαν τα εξής δεδομένα

  1. Σημαντική αύξηση περιστατικών παραβίασης προσωπικών δεδομένων, κυρίως ειδικών κατηγοριών (ανηλίκων, υγείας, κλπ)
  2. Απόπειρες υποκλοπής προσωπικών δεδομένων, κυρίως οικονομικού χαρακτήρα.
  3. Γενίκευση εργασίας και εκπαίδευσης εξ αποστάσεως, χωρίς ένα σαφές και προστατευτικό θεσμικό πλαίσιο για τα προσωπικά δεδομένα στην πράξη
  4. Χαμηλός βαθμός συμμόρφωσης με το Κανονιστικό πλαίσιο τόσο από τον Δημόσιο όσο και από τον Ιδιωτικό τομέα, σε συνδυασμό με έλλειψη ελέγχων

Στα θετικά που σημειώθηκαν κατά την προηγούμενη χρονιά ανήκουν

η αύξηση του βαθμού ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του πληθυσμού, γύρω από την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η ανάδειξη της προστασίας της ιδιωτικότητας σε σημαντικό κριτήριο στην επιλογή προϊόντων και εταιρειών από τους καταναλωτές, η υιοθέτηση Κανονιστικών πλαισίων, παρόμοιων με τον GDPR, στις περισσότερες περιοχές του πλανήτη, και τέλος η ενίσχυση privacy friendly επιλογών από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας