H Γεν. Γραμματέας Α/θμιας,Β/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπ. Παιδείας Σίσσυ Γκίκα μιλά στο ΑΘΜΟΝΙΟΝ ΒΗΜΑ για τις τρέχουσες εξελίξεις στην Παιδεία

0

Με μεγάλη μας ικανοποίηση για δεύτερη βδομάδα φιλοξενούμε στις σελίδες του ΑΘΜΟΝΙΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ τη Γενική Γραμματέα Α/θμιας, Β/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπ. Παιδείας κα Σ. Γκίκα, η οποία μας αποσαφηνίζει την κατάσταση στα σχολεία και τη λειτουργία τους ενώ μας μιλά και για το νέο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο.

Ερωτήσεις

  1. Καθώς τα ημερήσια κρούσματα του κορωνοϊού αυξάνονται, έχουμε πάλι αναστολές στη διά ζώσης λειτουργία των σχολείων ορισμένων περιοχών και εφαρμογή τηλεκπαίδευσης. Πόσο έτοιμο είναι το Υπουργείο για να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση;

Απάντηση

Είναι γεγονός ότι, σε σχέση με την πανδημία, τα παιδιά δεν οδηγούν την κοινωνία αλλά την ακολουθούν. Εφόσον έχουμε κρούσματα παντού γύρω μας, έχουμε και στα σχολεία.

Επιπλέον, είναι σαφές, βάσει ερευνών που έχουν γίνει και στο εξωτερικό, ότι η λειτουργία των σχολείων δεν επιβαρύνει την επιδημιολογική εικόνα.

Παρ’ όλα αυτά, τα επιδημιολογικά στοιχεία οδήγησαν τους Ειδικούς στο να εισηγηθούν αναστολή της διά ζώσης λειτουργίας και εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, πλην, βεβαίως, των ειδικών σχολείων, στις περιοχές  που βρίσκονται στο επίπεδο πολύ αυξημένου κινδύνου.

Η Υπουργός Παιδείας, αποδεχόμενη, όπως πάντα, τις υποδείξεις των Ειδικών, προχώρησε σε άμεση έναρξη της τηλεκπαίδευσης, όσον αφορά στα σχολεία των περιοχών πολύ αυξημένου κινδύνου. Έτσι, από την περασμένη Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου, τα παιδιά μας παρακολουθούν ανελλιπώς το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Μάλιστα, στα Γυμνάσια και τα Λύκεια η τηλεκπαίδευση διεξάγεται το πρωί ενώ στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία η έναρξη των μαθημάτων έχει μεταφερθεί πιο αργά μέσα στην ημέρα. Με αυτόν τον τρόπο, δίνεται η δυνατότητα νωρίς το πρωί να χρησιμοποιηθούν οι ηλεκτρονικές συσκευές που διαθέτει μια οικογένεια από τα μεγαλύτερα παιδιά (Γυμνασίου & Λυκείου), καθώς και από τους γονείς, στο πλαίσιο της τηλεργασίας και, αργότερα, με τις ίδιες συσκευές να παρακολουθήσουν το μάθημά τους και τα μικρότερα παιδιά. Επίσης, οι γονείς, διευκολύνονται στο να παράσχουν βοήθεια στα μικρότερα παιδιά με την τηλεκπαίδευση, όταν αυτή λαμβάνει χώρα κατά τις μεσημεριανές ώρες, που και οι ίδιοι έχουν πιθανώς ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις τους λόγω τηλεργασίας.

Δράττομαι της ευκαιρίας αυτής να υπενθυμίσω ότι η τηλεκπαίδευση είναι ένα τεράστιου βεληνεκούς εγχείρημα που πέτυχε χάρη στην υπερπροσπάθεια όλων όσοι συνεργάστηκαν υπό τη συνεχή καθοδήγηση της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως: οι πολυπράγμονες και αφοσιωμένοι εκπαιδευτικοί μας, τα εξαιρετικά καταρτισμένα στελέχη της εκπαίδευσης, αλλά και του ΥΠΑΙΘ, οι προσαρμοστικοί και φιλομαθείς μαθητές μας αλλά και οι γονείς τους, που ενέκυψαν με συγκινητικό ενδιαφέρον πάνω από το νέο αυτό τρόπο διδασκαλίας, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Το αποτέλεσμα μας δικαιώνει. Το ΥΠΑΙΘ είναι έτοιμο ανά πάσα στιγμή να εφαρμόσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπως συμβαίνει και τώρα στην Αττική και τις υπόλοιπες περιοχές πολύ αυξημένου κινδύνου.

 

  1. Η Υπουργός, κ. Ν. Κεραμέως, πολύ σωστά ενήργησε για τα σχολεία της Αττικής και των άλλων περιοχών. Υπάρχουν σκέψεις για αναστολή λειτουργίας των σχολείων σε ολόκληρη την επικράτεια;

Απάντηση

Σε όλο τον κόσμο γίνεται προσπάθεια τα σχολεία να μείνουν ανοικτά και η αναστολή λειτουργίας τους να είναι το τελευταίο μέτρο κατά της πανδημίας. Οι ειδικοί έχουν αποφανθεί ότι η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη και δεν είναι επιθυμητή η απομάκρυνση των μαθητών από το φυσικό τους χώρο, που είναι το σχολείο. Όλοι έχουμε κουραστεί και πιεστεί, αλλά τα μικρά παιδιά, ιδιαιτέρως, επηρεάζονται περισσότερο από αυτήν την κατάσταση, επειδή δεν μπορούν να εκλογικεύσουν την πρωτόγνωρη αυτή συγκυρία που βιώνουν, η οποία τα κρατάει μακριά από το σχολείο, μακριά από δασκάλους και φίλους, μακριά από την ευχάριστη καθημερινότητά τους.

Άλλωστε, μέχρι τώρα, ο μαθητικός πληθυσμός πειθάρχησε και πειθαρχεί άψογα στα μέτρα, χάρη στην οικογένεια και στους εκπαιδευτικούς που ενημέρωσαν και υπέδειξαν τη σωστή τήρησή τους. Η σωστή χρήση της μάσκας, ο καλός εξαερισμός των τάξεων, η χρήση αντισηπτικού, το συχνό πλύσιμο των χεριών, η αποφυγή ανταλλαγής προσωπικών ειδών, η κλιμακούμενη άφιξη και αναχώρηση, η απαραίτητη παραμονή στην ίδια ομάδα και στα διαλείμματα, τα προληπτικά δειγματοληπτικά τεστ προστατεύουν αποτελεσματικά, μέχρι τον εμβολιασμό της πλειοψηφίας του πληθυσμού που θα μας επιτρέψει να απαλλαγούμε από τον ιό και να ξαναβρούμε την κανονικότητα στη ζωή μας.

Πρόθεση της Υπουργού, κ. Νίκης Κεραμέως, καθώς και όσων εργαζόμαστε δίπλα της στο ΥΠΑΙΘ, είναι οι μαθητές/τριες να πηγαίνουν στο σχολείο, δεδομένου ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως τη φυσική τάξη, παρόλο που η τηλεκπαίδευση συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία και σε πρωτοφανή καθολικότητα. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι η Υπουργός, πάντοτε ακολουθεί για το θέμα αυτό τις εισηγήσεις των ειδικών, των γιατρών. Ασφαλώς, πρώτη προτεραιότητά μας είναι η υγεία των παιδιών, των δασκάλων και των οικογενειών τους αυτή την κρίσιμη υγειονομικά στιγμή, ταυτόχρονα με την απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο παράγοντας, λοιπόν, που καθορίζει τη συνέχιση της διά ζώσης λειτουργίας των σχολείων είναι η πορεία της πανδημίας. Είναι γνωστό ότι σχολείο και κοινωνία λειτουργούν, παράλληλα, σαν συγκοινωνούντα δοχεία και η εξέλιξη της πανδημίας έχει αντίκτυπο και στη λειτουργία των Σχολικών Μονάδων. Είμαστε, επομένως, σε ετοιμότητα προκειμένου να λάβουμε όποια απόφαση χρειαστεί βάσει της επιδημιολογικής εικόνας και των εισηγήσεων των λοιμωξιολόγων.

 

  1. Ξεφεύγοντας από τις επιπτώσεις της πανδημίας, πρόσφατα κατατέθηκε στη Βουλή το νέο Νομοσχέδιο για την εισαγωγή στις Ανώτερες και Ανώτατες Σχολές, θα θέλατε να μας επισημάνετε τα σημεία στα οποία υπερέχει από το προηγούμενο εισαγωγικό σύστημα;

Απάντηση

Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υπερέχει στα εξής σημεία:

  • Ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα: Πρόκειται για ρύθμιση, η οποία θα εφαρμοστεί από το καλοκαίρι του 2021, δεδομένου ότι δεν επηρεάζει τη διαδικασία προετοιμασίας των υποψηφίων και διασφαλίζει τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών – έως σήμερα εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 1 στα 20, ενώ σχεδόν 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ-, θωρακίζει το κύρος των Πανεπιστημιακών σπουδών και ενισχύει την αυτονομία των ΑΕΙ και τη δυνατότητα κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία. Μάλιστα, επειδή η βάση εισαγωγής δε θα είναι ένας απόλυτος αριθμός (π.χ. 10), αλλά ένα ποσοστό επί του μέσου όρου των επιδόσεων των υποψηφίων, δε θα εξαρτάται το ποσοστό επιτυχόντων / αποτυχόντων κάθε χρόνο από την εκάστοτε ευκολία / δυσκολία των θεμάτων.
  • Συντελεστές βαρύτητας: Σήμερα, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπάρχουν δύο συγκεκριμένα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, οι συντελεστές βαρύτητας των οποίων καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας με οριζόντιο τρόπο για όλες τις Σχολές / Τμήματα στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η κάθε Πανεπιστημιακή Σχολή / Τμήμα θα μπορεί να ορίζει το ποσοστό (συντελεστή βαρύτητας) με το οποίο κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα θα συμβάλλει στη διαμόρφωση των μορίων του υποψηφίου. Η ρύθμιση αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την αυτονομία των Πανεπιστημίων και τον ρόλο τους στη διαμόρφωση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής υποψηφίων και προβλέπεται η εφαρμογή της από το καλοκαίρι του 2022 και έπειτα.
  • Δύο φάσεις υποβολής μηχανογραφικού: Σήμερα, που δεν υπάρχουν δύο φάσεις και είναι συνολικά απεριόριστος ο αριθμός των επιλογών στο μηχανογραφικό, μπορεί ο φοιτητής να καταλήξει να εγγραφεί σε τμήμα το οποίο έχει επιλέξει ως 250ο στις επιλογές του, με αυξημένη πιθανότητα να μην φοιτήσει ποτέ ή να μην αποφοιτήσει, ενώ καταλαμβάνει τη θέση από κάποιον που μπορεί να επιθυμεί να σπουδάσει στο συγκεκριμένο τμήμα. Η ρύθμιση αυτή, η οποία επίσης θα εφαρμοστεί από το καλοκαίρι του 2022 και έπειτα, αποσκοπεί στο να προβαίνουν οι υποψήφιοι σε πιο συνειδητές επιλογές, ανάλογα με τις κλίσεις, δεξιότητες και προτεραιότητές τους, και τελικά να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν. Επιπρόσθετα, επισημαίνω ότι από φέτος δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο Ι.Ε.Κ.

Συμπερασματικά, οι ανωτέρω ρυθμίσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και της αξίας του πτυχίου στην αγορά εργασίας και αύξηση των πιθανοτήτων οι υποψήφιοί μας να σπουδάζουν αυτό που θέλουν να σπουδάσουν και στον τόπο που θέλουν να σπουδάσουν.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας