ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Αναστασία-Σίσσυ Γκίκα

0

 

 Οι νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο χώρο της εκπαίδευσης έχουν απασχολήσει έντονα όλο αυτό το διάστημα, γονείς, εκπαιδευτικούς και τους ίδιους τους μαθητές. Το ΥΠΑΙΘ καλείται διαρκώς να ανταποκριθεί σε απαιτητικές συνθήκες που συνεχώς μεταβάλλονται και με σειρά παρεμβάσεων προσπαθεί να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που τα περιοριστικά μέτρα έναντι του κορωνοϊού έχουν επιβάλει ώστε να συνεχιστεί όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες.

Σε αυτό το τόσο δύσκολο έργο της παιδείας μέσα στην πανδημία μια πολύ αξιόλογη, ικανή και δραστήρια, η Αναστασία-Σίσσυ Γκίκα, η οποία έχει διατελέσει και Διευθύντρια Σχολικής μονάδας, με εμπειρία στον τομέα αυτόν, βρέθηκε στην κομβική και απαιτητική θέση της Γενικής Γραμματέα του Υπουργείου. Τηλεκπαίδευση, άνοιγμα σχολείων, περιοριστικά μέτρα στα σχολεία, για όλα αυτά που απασχολούν έντονα τόσο πολύ κόσμο μας μιλά η κα Α. Γκίκα στην συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΘΜΟΝΙΟΝ ΒΗΜΑ και την ευχαριστούμε πολύ γι΄αυτό.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Το σύστημα της τηλεκπαίδευσης που κληθήκατε να εφαρμόσετε σε εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά σε όλη τη χώρα, στην αρχή παρουσίασε προβλήματα. Μπορείτε να μας πείτε πόσο δύσκολο ήταν να λειτουργήσει αυτό το εγχείρημα, και σύμφωνα με τα στοιχεία θα θέλαμε να μάθουμε αυτή τη στιγμή ποια είναι η κατάσταση με την τηλεκπαίδευση.

Απάντηση

Ήμασταν κάθε λεπτό σε ετοιμότητα

με τα επιτελεία μας για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια

Είναι κοινά αποδεκτό ότι σε περιόδους κρίσης το αγαθό της εκπαίδευσης αποκτά σημασία ακόμη μεγαλύτερη, από αυτή που αξιωματικά κατέχει. Γι΄ αυτό και για μας, ως Υ.ΠΑΙ.Θ., η διατήρηση της επαφής των μαθητών/τριών μας με τη γνώση και η συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αναδείχθηκαν, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε πρόκληση κεφαλαιώδους αξίας. Ανταποκρινόμενοι, λοιπόν, άμεσα στις ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργήθηκαν, προχωρήσαμε σε εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από την πρώτη εβδομάδα.

Η τηλεκπαίδευση έχει αποτελέσει ένα μεγαλεπήβολο εγχείρημα. Όταν, όμως, κάτι εφαρμόζεται σε τέτοιο εύρος, που περιλαμβάνει χιλιάδες σχολεία,  προφανώς και θα αντιμετωπίζαμε αρρυθμίες, οι οποίες οφείλονταν σε αδυναμία πρόσβασης μικρού αριθμού μαθητών στο διαδίκτυο, αλλά και σε κάποιες ελλείψεις κατάλληλου εξοπλισμού. Έχοντας, όμως, ως γνώμονα το καλό των παιδιών μας και τον βασικό στόχο του Υπουργείου, ο οποίος είναι να προσφέρει ίσες ευκαιρίες και ισότιμη πρόσβαση όλων στην εκπαίδευση, ήμασταν κάθε λεπτό σε ετοιμότητα με τα επιτελεία μας για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και να βρίσκουμε λύσεις πάντα με τη συνεχή καθοδήγηση της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως. Πραγματοποιήσαμε αναβάθμιση των δικτύων πανελλαδικά, εξασφαλίσαμε τη δωρεάν πρόσβαση όλων στις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο, αλλά και τη δυνατότητα σύνδεσης στην πλατφόρμα, ακόμη και μέσω σταθερού τηλεφώνου, χωρίς χρέωση. Επιπλέον, εξασφαλίσαμε για τις σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων πάνω από 90.000 φορητές ηλεκτρονικές συσκευές, οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν μέσω δωρεών, μέσω ΕΣΠΑ και άλλων προγραμμάτων με σκοπό να χρησιμοποιηθούν για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τη μέθοδο του δανεισμού και με βάση κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.

Όλα αυτά, βέβαια, συνδυάστηκαν με τις άοκνες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης, οι οποίοι εργάζονται καθημερινά με μεράκι, αφοσίωση και αυταπάρνηση, καθώς και με την πολύτιμη αρωγή των γονέων, που αγκάλιασαν την τηλεκπαίδευση από την πρώτη στιγμή και επέδειξαν τεράστια διάθεση συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο. Χρειάστηκε επιμονή, υπομονή και υπερπροσπάθεια από όλους, χρειάστηκε να καμφθούν οι αντιδράσεις, οι ανησυχίες και η ανασφάλεια για κάτι τόσο καινούργιο και πρωτοποριακό.

Το αποτέλεσμα υπήρξε εντυπωσιακό! Ενδεικτικά αναφέρω ότι από το φθινόπωρο μέχρι και τώρα καταφέραμε να εφαρμόσουμε την τηλεκπαίδευση καθολικά. Πρόσφατο άρθρο του περιοδικού Economist έκανε λόγο για το  απροσδόκητο άλμα της Ελλάδας στον τομέα της τηλεκπαίδευσης και του ψηφιακού μετασχηματισμού γενικότερα, συγχαίροντας τον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη και την Υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, ενώ συγχαρητήρια προς τον Πρωθυπουργό για τα μεγάλα ποσοστά συμμετοχής στην τηλεκπαίδευση εξέφρασε και η Commission.

Με όπλο την τεχνολογία μετατρέψαμε μια κακή συγκυρία, όπως αυτή της πανδημίας, σε ευκαιρία που μας ανοίγει νέους δρόμους, μας παρέχει καινούριες προοπτικές, μας καθιστά πρωτοπόρους στην Ευρώπη και μας αφήνει σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον.

 

2. Τα Δημοτικά Σχολεία άνοιξαν ωστόσο κάποιοι συνεχίζουν να έχουν επιφυλάξεις, ενώ σε λίγες ημέρες ανοίγει και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πώς παρακολουθείτε την διασπορά της πανδημίας στα σχολεία, τι στοιχεία υπάρχουν μέχρι στιγμής από το άνοιγμα των Δημοτικών; Ποιες ενέργειές σας θα διασφαλίσουν μαθητές και εκπαιδευτικούς;

Απάντηση

Παγκοσμίως γίνεται μεγάλη προσπάθεια

τα σχολεία να μείνουν ανοικτά,

γιατί αυτός είναι ο φυσικός χώρος

για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας

Έχει αποδειχθεί από έρευνες παγκοσμίως ότι τα σχολεία δεν αποτελούν εστίες μετάδοσης του ιού. Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί μας πειθάρχησαν και διαχειρίστηκαν άριστα τα μέτρα προστασίας και πρόληψης κατά του κορωνοϊού, τα οποία ορίστηκαν από την επιτροπή των λοιμωξιολόγων και τον ΕΟΔΥ. Εμείς ακολουθούμε κατά γράμμα τις οδηγίες των ειδικών, παρακολουθούμε τις πρακτικές που έχουν ενεργοποιήσει τα άλλα κράτη και κινούμεθα αναλόγως. Δεν λαμβάνεται καμία απόφαση ελαφρά τη καρδία είτε για την αναστολή είτε για την επανέναρξη λειτουργίας των Σχολικών Μονάδων.

Είναι σίγουρο ότι όταν στην κοινωνία υπάρχει διασπορά, θα υπάρξουν κρούσματα και στα σχολεία. Αλλά παγκοσμίως γίνεται μεγάλη προσπάθεια τα σχολεία να μείνουν ανοικτά, γιατί αυτός είναι ο φυσικός χώρος για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας και τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία μέσα στη φυσική τάξη. Άλλωστε τα ποσοστά είναι ενθαρρυντικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, αυτή τη στιγμή, σε πλήρη αναστολή είναι το 0,2454% των σχολικών μονάδων και σε μερική αναστολή το 0,2236%.

Επίσης, λειτουργεί η πλατφόρμα https://edu.testing.gov.gr/ μέσω της οποίας παρέχεται, σε εθελοντική βάση, η δυνατότητα διενέργειας δωρεάν ελέγχου covid-19 σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες άνω των 16 ετών, καθώς και η Ομάδα Συντονισμού Task Force με τη συνεργασία των Υπουργείων Υγείας, Παιδείας, Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και ΕΟΔΥ, για την παροχή υποστήριξης στην εκπαιδευτική κοινότητα σε θέματα διαχείρισης κρουσμάτων covid-19.

Πιστεύουμε και αισιοδοξούμε ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά και με το άνοιγμα της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τη Δευτέρα 01-02-2021, όπως έγινε και με την Πρωτοβάθμια δύο εβδομάδες πριν. Η πανδημία δεν πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη για την εξέλιξη της εκπαίδευσης. Κρατάμε την εμπειρία που βιώνουμε, επενδύουμε στο άλμα της τηλεκπαίδευσης, εστιάζουμε στη σημασία της ατομικής ευθύνης και προχωράμε με προσεκτικά βήματα τήρησης όλων των κανόνων.

 

3. Έχετε αναλάβει μια πολύ απαιτητική θέση. Τελειώνοντας με την πανδημία και επιστρέφοντας σιγά-σιγά σε πιο κανονικούς ρυθμούς ποιοι είναι οι αυριανοί στόχοι σας για τον τομέα της Παιδείας;

Απάντηση

Σκοπός μας, είναι ένα σχολείο για όλους

που παρέχει όχι μόνο γνώση αλλά και δεξιότητες

Επειδή προέρχομαι από τον χώρο της εκπαίδευσης με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας μέσα στην τάξη, έχω ένα ξεκάθαρο όραμα για την Παιδεία, τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, αλλά και τους εκπαιδευτικούς, που αποτελούν τον βασικότερο πυλώνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στόχος μας στο Υ.ΠΑ.ΙΘ. είναι η διαμόρφωση ενός ποιοτικού εκπαιδευτικού πλαισίου, η διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης και ίσων ευκαιριών για όλους, η συμπερίληψη των παιδιών ΑμεΑ και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Σκοπός μας, είναι ένα σχολείο για όλους που παρέχει όχι μόνο γνώση αλλά και δεξιότητες: ήπιες, ψηφιακές, δεξιότητες ζωής, πολύτιμα εφόδια για την εξέλιξη του ενεργού σκεπτόμενου πολίτη του 21ου αιώνα.

Κομβικός ρόλος μας είναι να στηρίζουμε και να ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευτικούς μας, οι οποίοι απελευθερώνουν, σε κάθε περίπτωση, την πολυπραγμοσύνη και τον δυναμισμό τους, διψούν για επιμόρφωση και είναι πάντα έτοιμοι να συμβάλουν καθοριστικά στη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσής μας.

 

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας