Αγανακτισμένοι φαίνεται πως είναι πλέον οι κάτοικοι της οδού Ψαρών στην περιοχή του Ψαλιδίου από το κυκλοφοριακό αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Η περιοχή είναι ούτως ή άλλως επιβαρυμένη από την λειτουργία του Mall και των μεγάλων εμπορικών συγκροτημάτων και τα οχήματα με κατεύθυνση την Πεύκη διέρχονται αποκλειστικά μέσα από αυτή την ήσυχη συνοικία προκαλώντας πρόβλημα σε πεζούς και κατοίκους αλλά και υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής τους. Η σηματοδότηση που θεσπίστηκε δεν έγινε ποτέ σεβαστή από τα διερχόμενα οχήματα με αποτέλεσμα οι κάτοικοι της περιοχής να ταλαιπωρούνται χρόνια τώρα.
Επανειλημμένα οι περίοικοι το έχουν καταγγείλει στην αστυνομία με αποτέλεσμα ένα περιπολικό να φτάνει στο σημείο για μια δύο ώρες, να κάνει συστάσεις και μετά να αποχωρεί χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Σημειώνεται δε, πως η οδός Ψαρών είναι κυριολεκτικά ένας πολύ στενός δρόμος χωρίς ίχνος πεζοδρομίου κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Είναι απορίας άξιο πως η πρόταση που θα συζητηθεί στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής για μονοδρόμηση μπορεί να διευκολύνει την κατάσταση, τη στιγμή που νόμιμα πλέον όλος ο κυκλοφοριακός φόρτος θα διέρχεται από αυτό το στενό δρομάκι. Πλέον οι κάτοικοι ζητούν τη συνδρομή της Δημοτικής Αρχής να επιληφθεί του θέματος και της Τροχαίας να επιβάλει τον νόμο καθώς η υπομονή τους φαίνεται πως εξαντλείται.
Για την κυκλοφοριακή κατἀσταση στο Ψαλίδι έχει στείλει επιστολή και ο Σύλλογος της περιοχής στην οποία επισημαίνει πως
ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Μαρούσι, 15.2.2022
ΨΑΛΙΔΙΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ “ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ”
Χαλκιδικής 17 & Ζωοδόχου Πηγής 2, 15122 Μαρούσι
www.psalidi-maroussi.gr/ psalidiamarousiou@gmail.com
ΠΡΟΣ
Τον Δήμαρχο Αμαρουσίου κ. Θεόδωρο Αμπατζόγλου
ΚΟΙΝ: Τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, κ. Δημήτριο Σμυρνή
ΘΕΜΑ: Κυκλοφορική μελέτη για την περιοχή Ψαλιδίου
ΣΧΕΤ : α. Η υπ’ αριθμ. 290/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αμαρουσίου που αφορά στην έγκριση της απόφασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, αναφορικά με τη μελέτη επικαιροποίησης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της ΠΕ «Ψαλίδι» του Δήμου Αμαρουσίου.
β. Η από 16 /11/2017 επιστολή του Συλλόγου μας προς την Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Αμαρουσίου.
Αξιότιμε κε Δήμαρχε,
Με την υπ’ αριθμ. 290 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλιου της 31ης Ιουλίου 2018, εγκρίθηκε η μελέτη επικαιροποίησης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της ΠΕ «Ψαλίδι». Η μελέτη αυτή κρίθηκε αναγκαία, δεδομένου ότι οι προηγούμενες ρυθμίσεις είχαν ακυρωθεί, με την 1592/2016 απόφαση του ΣΤΕ, αλλά, και διότι, η 10ετής εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτών είχε αναδείξει δυσλειτουργίες, κυρίως, σε ό,τι αφορά την καθημερινή κυκλοφορία των κατοίκων.
Κατά τη διαβούλευση των προτάσεων, σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, είχαν εκφρασθεί, τότε, διαφορετικές και αντικρουόμενες, σε κάποιες περιπτώσεις, απόψεις, από τους κατοίκους, ανάλογα με την οπτική προσέγγισης του ζητήματος και το σημείο κατοικίας ενός εκάστου. Για το λόγο αυτό, ο Σύλλογος απέφυγε, σκοπίμως, να λάβει θέση υπέρ ή κατά των ενδεδειγμένων λύσεων, αφήνοντας το θέμα αυτό στους ειδικούς συγκοινωνιολόγους.
Αντ’ αυτού, ο Σύλλογος διατύπωσε, εξ αρχής και με σαφήνεια, τις γενικές αρχές, τις οποίες θα πρέπει να ακολουθεί μια αποτελεσματική κυκλοφοριακή μελέτη, με στόχο:
- Να αποτρέπει τη διαμπερή κίνηση, μέσω του αστικού ιστού της γειτονιάς,
- Να διευκολύνει την καθημερινότητα των κατοίκων,
- Να προστατεύει την περιοχή του Ψαλιδίου από την εξωγενή κυκλοφορία και ανεξέλεγκτη στάθμευση, η οποία προέρχεται από τους επισκέπτες των υπερτοπικών χρήσεων (εμπορικό κέντρο The Mall Athens, Υπουργείο Παιδείας, συγκοινωνιακός κόμβος Νερατζιώτισσας, ΟΤΕ Academy).
Μετά από τρία και πλέον χρόνια, επανήλθε πρόσφατα, στη δημόσια συζήτηση, το ζήτημα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεδομένου ότι, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέρριψε, στο σύνολό της, την ψηφισμένη από το Δ.Σ. μελέτη. Από την αλληλογραφία που μας έχει κοινοποιηθεί, πληροφορηθήκαμε ότι οι Υπηρεσίες του Δήμου μας δεν ανταποκρίθηκαν επαρκώς στα αλλεπάλληλα ερωτήματα που απηύθυνε κατά καιρούς η ανωτέρω Αρχή, με αποτέλεσμα, να επιστραφεί η μελέτη στον Δήμο Αμαρουσίου για εκ νέου έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου και επανυποβολή.
Έτσι εισήχθη προς ψήφιση στο Δ.Σ. της 3/2/2022, μια αναθεωρημένη εκδοχή της προηγούμενης μελέτης, προσαρμοσμένη στις παρατηρήσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.
Η μόνη, στην ουσία, παρέμβαση που προτείνεται, είναι η μονοδρόμηση της οδού Ψαρών (από την Α. Παπανδρέου προς τη Βύρωνος), η οποία θα επιτρέψει την διαμπερή κυκλοφορία, σε ένα δρόμο που δεν έχει ακόμα διανοιγεί, σύμφωνα με το πολεοδομικό σχέδιο και (στο επίμαχο τμήμα του) στερείται παντελώς πεζοδρομίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οδική ασφάλεια των περιοίκων.
Κύριε Δήμαρχε,
Από το έτος 2018 όταν πραγματοποιήθηκε η προηγούμενη μελέτη, έχουν επέλθει δύο σημαντικές εξελίξεις, οι οποίες θέτουν νέα δεδομένα για την περιοχή του Ψαλιδίου:
- Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το Π.Δ. της 24/2/2020, με το οποίο εγκρίθηκε το ΕΧΣ., το οποίο περιλαμβάνει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη νομιμοποίησή του εμπορικού κέντρου The Mall Athens. Μεταξύ των προϋποθέσεων αυτών, προβλέπονται τα ακόλουθα:
« Επιβάλλεται η σύνταξη εξειδικευμένης κυκλοφοριακής μελέτης και μελέτης στάθμευσης για την ελαχιστοποίηση των δυσχερειών στο σύνολο της περιοχής επιρροής, συμπεριλαμβανομένων και των γειτνιαζόντων περιοχών του Ψαλιδίου και του Άνω Ψαλιδίου. Ειδικότερα η μελέτη θα πρέπει να περιλαμβάνει την απογραφή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, των υφιστάμενων φόρτων και την υφιστάμενη ιεράρχηση των οδών ενώ θα πρέπει να διατυπώνονται προτάσεις σε σχέση με τον κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό και την αποσυμφόρηση της περιοχής στις εξής τουλάχιστον κατευθύνσεις:
1.1. Καθορισμός του βασικού συλλεκτήριου οδικού δικτύου, το οποίο οι επισκέπτες και εργαζόμενοι των χρήσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου θα έχουν στη διάθεσή τους για να κινηθούν.
1.2. Αποτροπή υπερτοπικής διαμπερούς διέλευσης από τις γειτονιές με εξέταση της δυνατότητας πεζοδρόμησης της γέφυρας γειτνίασης, μετατροπής ορισμένων οδών τοπικής σημασίας σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, ρυθμίσεων μονοδρόμησης ή αντιδρόμησης και εφαρμογή άλλων κατάλληλων μέτρων.
1.3. Εξέταση των προϋποθέσεων και κινητοποίηση των αρμόδιων αρχών για τη διάνοιξη οδικών τμημάτων που δεν έχουν υλοποιηθεί και είναι αναγκαία για την ομαλή κυκλοφοριακή λειτουργία της ευρύτερης περιοχής, π.χ. του νότιου παράδρομου προς τη λεωφόρο Κύμης, του δρόμου παραπλεύρως του σταθμού Ειρήνη κ.ά.
1.4. Δημιουργία από τις αρμόδιες αρχές επιπλέον λωρίδας κυκλοφορίας στην πρόσβαση της οδού Παραδείσου, αλλά και ιδιαίτερων λωρίδων αναμονής αριστερής στροφής στις προσβάσεις των οδών Γ. Πιταρά και Δημοκρίτου στις διασταυρώσεις με την οδό Αμαρυσίας Αρτέμιδος.
1.5. Διαμόρφωση προτάσεων για περαιτέρω πεζοδρομήσεις και για δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων.
1.6. Τροποποίηση του προγράμματος φωτεινής σηματοδότησης με ανακατανομή του χρόνου πρασίνου κατά τις ώρες αιχμής των εμπορικών καταστημάτων.
1.7. Αποτροπή της παράνομης στάθμευσης.
1.8. Μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του υπόγειου χώρου στάθμευσης του ΤΜΑ, τουλάχιστον μέσω της επανεξέτασης της τιμολογιακής πολιτικής και της βελτίωσης των συνθηκών εισόδου-εξόδου.
1.9. Εξεύρεση επιπλέον χώρων στάθμευσης (πιθανόν σε σχέση με το Υπουργείο Παιδείας, το Ολυμπιακό Στάδιο, την ΑΣΠΑΙΤΕ ή άλλους ελεύθερους υπαίθριους χώρους). Οι ως άνω κατευθύνσεις προτάσεων θα πρέπει να εξετασθούν από την κυκλοφοριακή μελέτη υπό το πρίσμα της διαφοροποιημένης κατανομής αρμοδιοτήτων διαχείρισης των επιμέρους τμημάτων του οδικού δικτύου, της εφικτότητας των λύσεων που θα προταθούν καθώς και της συνεκτικότητας μεταξύ τους, ενώ όπου οι κατευθύνσεις αυτές δεν οδηγούν σε αποτελεσματικές λύσεις θα πρέπει να παρέχεται αντικειμενική τεκμηρίωση και εξεύρεση εναλλακτικών δυνατοτήτων….».
Εξ όσων γνωρίζουμε, δεν έχει, ακόμα, πραγματοποιηθεί η αναγκαία κυκλοφοριακή μελέτη που επιτάσσει το ανωτέρω Π.Δ., ούτε υπήρξε πρόοδος στην υλοποίηση των άλλων αναγκαίων παρεμβάσεων που προβλέπει ο νόμος όπως είναι η διάνοιξη του νότιου παράδρομου της Αττικής οδού και του δρόμου που θα εκτρέπει την κίνηση μέσω του σταθμού Ειρήνης (παρέμβαση που έχει προτείνει και πάγια ζητάει ο Σύλλογός μας).
- Όπως πληροφορούμαστε, έχουν αρχίσει ήδη οι διαβουλεύσεις για την οριοθέτηση των προσβάσεων στο έργο επέκτασης της Λ. Κύμης. Το οδικό αυτό έργο θα δημιουργήσει νέες συνθήκες στην κυκλοφορία της ευρύτερης περιοχής, με άμεση επίπτωση στο Ψαλίδι αν δεν ληφθούν, τώρα, υπόψη οι κατάλληλες πρόνοιες για την αποτροπή της κυκλοφορίας μέσω της γειτονιάς.
Αξιότιμε Κύριε Δήμαρχε,
Γνωρίζετε ότι, η περιοχή του Ψαλιδίου έχει θεσμοθετηθεί από το νόμο, ως περιοχή ΑΜΙΓΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ. Με αυτές τις προδιαγραφές οι κάτοικοι επένδυσαν τα χρήματα αλλά και τα όνειρά τους, ώστε να απολαμβάνουν ένα αντίστοιχο επίπεδο διαβίωσης και καθημερινότητας. Το επίπεδο αυτό έχει σοβαρά διαταραχθεί, λόγω των υπερτοπικών δραστηριοτήτων που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή (The Mall Athens, Υπουργείο Παιδείας, ΟΤΕ Academy).
Θεωρούμε ότι η Δημοτική Αρχή έχει την πολιτική βούληση να προτάξει, έναντι οποιονδήποτε άλλων προτεραιοτήτων, τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των δημοτών, καθώς και την προάσπιση του θεσμοθετημένου χαρακτήρα των περιοχών της πόλης μας.
Για το λόγο αυτό, παρακαλούμε να αποσύρετε την προτεινόμενη μελέτη, η οποία δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές προκλήσεις και να επανέλθει, αφού συνδυαστεί με την προβλεπόμενη στο νόμο ευρύτερη κυκλοφοριακή μελέτη της περιοχής και αφού λάβει υπό υπόψη της, τις μελλοντικές κυκλοφορικές πιέσεις προς τον άξονα της Λ. Κύμης, οι οποίες αναμένονται.
Με εκτίμηση,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Η Γεν. Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Δρ. Ιωάννα Δέδε Κωνσταντίνος Σολδάτος