Οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την κυβερνησιμότητα  σε δήμους και περιφέρειες στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης του Δ.Σ της ΚΕΔΕ

0

Γ. Πατούλης: Οι διατάξεις του ν/σ μπορούν να εξασφαλίσουν  την κυβερνησιμότητα στην Αυτοδιοίκηση – Θετικό γεγονός η αποδοχή της πλειονότητας των προτάσεων μας -Υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω  βελτιώσεων

Αλλαγές στον “Κλεισθένη” δρομολογεί η νέα κυβέρνηση με στόχο την εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας σε Δήμους και Περιφέρειες. Το προσχέδιο της νομοθετικής ρύθμισης έχει τεθεί από την Τρίτη 30 Ιουλίου σε διαβούλευση και όπως φαίνεται ήδη το Υπουργείο αντιμετωπίζει θετικά τις προτάσεις της ΚΕΔΕ, μετά όσα συζητήθηκαν στη συνεδρίαση της Τετάρτης 31 Ιουλίου.

Την ικανοποίηση του για την άμεση ανταπόκριση των αρμόδιων υπουργείων στις προτάσεις που κατέθεσε η ΚΕΔΕ προκειμένου να αντιμετωπιστούν σημαντικά προβλήματα που προκύπτουν σε επίπεδο κυβερνησιμότητας στην Αυτοδιοίκηση, εξέφρασε ο Γ. Πατούλης κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης του Δ.Σ. της Ένωσης.

Ειδικότερα ο  Πρόεδρος της ΚΕΔΕ επισήμανε μεταξύ άλλων:«Αν και είναι δύσκολο να λυθούν στο σύνολό τους τα τεράστια προβλήματα που προέκυψαν με το νόμο «Κλεισθένη» και την υιοθέτηση του συστήματος της απλής αναλογικής, οι διατάξεις του ν/σ που κατατέθηκαν από τη νέα κυβέρνηση μπορούν να εξασφαλίσουν  την κυβερνησιμότητα στην Αυτοδιοίκηση.

Είναι θετικό το γεγονός ότι οι προτάσεις της ΚΕΔΕ στην πλειονότητά τους έγιναν αποδεκτές. Ωστόσο θεωρούμε ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτιώσεων που μπορούν να γίνουν είτε άμεσα, είτε στο κοντινό μέλλον με νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Είναι σημαντικό να επιτευχθεί ο στόχος της μεταρρύθμισης στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης προκειμένου να εξασφαλιστεί η εθνική ανάπτυξη και να πάει ο τόπος μπροστά».

Μεταξύ των προτάσεων της ΚΕΔΕ  που έχουν ήδη γίνει αποδεκτές είναι:

  • Ο Θεσμός της σύμπραξης Δημοτικών Παρατάξεων που θεωρείται «Παράταξη του Δημάρχου»
  • Η εξασφάλιση της πλειοψηφίας της «Παράταξης του Δημάρχου» στην Οικονομική Επιτροπή, την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και στα Διοικητικά Συμβούλια των Νομικών Προσώπων των ΟΤΑ.
  • Η εκλογή του Προέδρου Συμβουλίου Κοινότητας
  • Η ψήφιση του τεχνικού προγράμματος συνολικά και όχι κατά έργο

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου κατάθεσαν επιπλέον προτάσεις. Μετά από εισήγηση του Προέδρου Γ. Πατούλη εξουσιοδοτήθηκε το Προεδρείο και η Επιστημονική Ομάδα της ΚΕΔΕ να προχωρήσει άμεσα στην ενσωμάτωσή τους στο κείμενο των παρατηρήσεων  που θα κατατεθεί στη Βουλή. Μεταξύ άλλων θεμάτων θα ενσωματωθούν προτάσεις που σχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας και λήψης αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου καθώς και του τρόπου εκλογής του Προέδρου του Δ.Σ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι αλλαγές που προγραμματίζει η κυβέρνηση έχουν ως εξής

Αλλαγές στον «Κλεισθένη» για Δήμους και Περιφέρειε

  • Στόχος διασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα

Το βράδυ της Τρίτης 30 Ιουλίου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το διυπουργικό νομοσχέδιο με τις αλλαγές στον «Κλεισθένη», το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την Παρασκευή. Οι ρυθμίσεις που αναμένεται να διασφαλίσουν την κυβερνησιμότητα των δήμων και των Περιφερειών και άλλες διατάξεις που φέρνουν αλλαγές στον «Κλεισθένη» περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο που φέρει τον τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τουρισμού». Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής με τη διαδικασία του επείγοντος την προσεχή Δευτέρα και την Τρίτη, ενώ στην Ολομέλεια θα εισαχθεί προς ψήφιση την προσεχή Τετάρτη και Πέμπτη.

Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο ο νέος Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος, σημείωσε πως θα ευνοείται η «σύμπραξη και συνεργασία παρατάξεων με την προϋπόθεση μέσα σε αυτές να είναι και η παράταξη του δημάρχου και του περιφερειάρχη που έχουν εκλεγεί, ώστε να δημιουργούνται πλειοψηφίες». Επίσης θα «αποδίδει την πλειοψηφία στον δήμαρχο και στον περιφερειάρχη στα βασικά όργανα του δήμου και της Περιφέρειας, δηλαδή στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής».

Συνεχίζοντας ο κ. υπουργός, επεσήμανε πως οι συνδυασμοί που θα συμπράττουν με τη διοίκηση, θα συμμετέχουν «στην άσκηση της διοίκησης και της εξουσίας στον δήμο και στην Περιφέρεια, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παρατάξεων στη διοίκηση του δήμου, στην προεδρία του Δημοτικού ή του Περιφερειακού Συμβουλίου και στα όργανα διοίκησης του δήμου ή της Περιφέρειας. Διαφορετικά, εάν δεν γίνει αυτό, θα είναι πρακτικώς αδύνατον να λειτουργήσουν τα 2/3 των δήμων».

Πιο συγκεκριμένα οι αλλαγές θα δίνουν τη δυνατότητα σε δύο ή περισσότερες δημοτικές ή περιφερειακές παρατάξεις να συμπράξουν, υπό την προϋπόθεση ότι μια από αυτές είναι η παράταξη του δημάρχου ή του περιφερειάρχη αντίστοιχα. Η νέα παράταξη θα λειτουργεί ως ενιαία και λογίζεται ως η παράταξη με την οποία έχει εκλεγεί ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης για να καταστεί εφικτή η συγκρότηση των συλλογικών οργάνων, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές.

Ορίζεται, επίσης, ότι η πλειοψηφία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, ενώ εισάγονται ρυθμίσεις ώστε να διασφαλιστεί ότι από τον συνδυασμό του δημάρχου ή του περιφερειάρχη θα προέρχεται η πλειοψηφία των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των δήμων και των Περιφερειών, συμπεριλαμβανομένων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης.

Οι ρυθμίσεις κρίθηκαν αναγκαίες για να διασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα στους 231 δήμους και στις επτά Περιφέρειες, όπου λόγω της απλής αναλογικής των τελευταίων αυτοδιοικητικών εκλογών, οι εκλεγμένοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες δεν διαθέτουν την πλειοψηφία στα δημοτικά – περιφερειακά συμβούλια, καθώς δεν εξασφάλισαν από την Α’ Κυριακή τουλάχιστον 50%.

Ακόμα εισάγεται νέα διαδικασία ψήφισης του προϋπολογισμού των δήμων και των Περιφερειών, καθώς και του τεχνικού προγράμματος, του επιχειρησιακού προγράμματος, του προγράμματος αξιοποίησης της περιουσίας και του ορισμού φόρων, τελών και εισφορών. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι αντιπολιτευόμενες παρατάξεις μπορούν να καταθέσουν εναλλακτικές προτάσεις, οι οποίες συζητούνται και ψηφίζονται παράλληλα με την πρόταση του δημάρχου ή του περιφερειάρχη και εγκρίνεται η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου.

Επιπλέον μια σειρά από αρμοδιότητες των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων μεταφέρονται στην Οικονομική Επιτροπή προς άμεση λήψη αποφάσεων. Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η μεταφορά κρίνεται σκόπιμη γιατί συμβάλλει αποφασιστικά στην εύρυθμη λειτουργία των δήμων και των Περιφερειών, στην ταχύτητα λήψης αποφάσεων και εξασφαλίζει παράλληλα πως τα συμβούλια θα ασχολούνται με θέματα μείζονος σημασίας για τη διοίκηση των δήμων και των Περιφερειών.

Μειώνεται η θητεία των αντιπεριφερειαρχών και των αντιδημάρχων σε ένα έτος, ενώ δίνεται η δυνατότητα αιτιολογημένης αντικατάστασής τους μετά την πάροδο έξι μηνών από τον ορισμό τους.

Τέλος σημειώνεται πως καταργείται ο θεσμός του Δημοτικού και Περιφερειακού Διαμεσολαβητή, που προβλέπει ο «Κλεισθένης» και επανέρχεται σε ισχύ ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης και ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης αντίστοιχα που θεσμοθετήθηκαν με τον «Καλλικράτη».