Αγαπητή διευθύντρια του Αθμόνιου Βήματος ,
Αγαπητοί αναγνώστες ,
Αφορμή για το άρθρο το οποίο παρακάτω πιθανόν να διαβάσετε ,μου το έδωσαν οι πρόσφατες αποφάσεις (έκφρασεις γνώμης) του δημοτικού συμβουλίου οι οποίες αφορούσαν :
- A) Tην έκφραση γνώμης της εν μέρει οικοδόμησης του χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου μνημείου (Εκκλησάκι ΆηΓιώργη Χωματιανού ) στην συμβολή των οδών Κηφισίας και Παραδείσου και
Β) Τη έκφραση γνώμης για την ανέγερση γιγαντιαίου κτίσματος στο πρώην οικόπεδο της KODAK στη συμβολή των οδών Αμαρουσίου Χαλανδρίου και Χειμάρρας.
Α)
ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΑΓ.ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΧΩΜΑΤΙΑΝΩΝ .
Το εκκλησάκι χτίστηκε περίπου τον 17ο-18ο αιώνα μέσα στο κτήμα της οικογένειας των Χωματιανών.
Οι δύο τελευταίοι απόγονοι της οικογένειας κληροδότησαν τον Αγ.Γεώργιο με τον περίβολό του στον αρχιμανδρίτη Αθανάσιο Λυμπερόπουλο προκειμένου να φροντίζει τους τάφους που βρίσκονται σε όλη την έκταση .Ο αρχιμανδρίτης κληροδότησε τον ναό και τον χώρο στο Ίδρυμα ” Αρτος Ζωής΄΄με τον όρο του αναπαλλοτρίωτου.
Το 1970 ο χώρος εντάχθηκε στο σχέδιο ως κοινόχρηστος με αριθμ.527(ΒΔ 31/1/70,ΦΕΚ 21Δ/70 κάτι που συνεπάγεται απαλλοτρίωση .
Το 1989 το ΔΣ του Ιδρύματος ,του οποίου πρόεδρος ήταν ο καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ.Σάββας Αγουρίδης ,ζητά με αίτηση του στο Εφετείο (20.2.89),να εκποιήσει το ακίνητο και επιτυγχάνει σχετική απόφαση στις 12/6/89.
Στις 25/2/94 το Ίδρυμα προχωρά σε πλειοδοτικό διαγωνισμό όπου έμφανίζεται μόνο ένας ενδιαφερόμενος ο εφοπλιστής κ.Νικ.Μουνδρέας ο οποίος αφού έλαβε την σχετική έγκριση από τον τότε Υπουργό οικονομικών πλειοδοτεί και αποκτά το ακίνητο έναντι του ποσού 469,2εκ.Δρχ.(αντικειμενική αξία 331,21 εκ.Δρχ.).
Το πρώτο ερώτημα που τίθεται είναι ποιός αγοράζει ακίνητο που είναι χαρακτηρισμένος ως κοινόχρηστος χώρος.!!!!!!!!
Το 1995 το Υπουργείο Πολιτισμού (Υπουργός Θάνος Μικρούτσικος),χαρακτηρίζει τον Ιερό Ναό ,τους σωζόμενους τάφους και τα επιτύμβια μνημεία στο Ο.Τ 527 ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία με ζώνη προστασίας όλο το οικοδομικό τετράγωνο (29/8/95).
Το 1996 με απόφασή του το ΣτΕ (απόφαση 5622/1996)κάνει δεκτή την αίτηση της ιδιοκτήτριας εταιρείας με το αιτιολογικό ότι έχου περάσει 23 χρόνια και δεν έχει καταβληθεί η αποζημίωση .
Την ίδια χρονιά το Υπουργείο Πολιτισμού με νέα απόφασή του εμμένει στην προηγούμενη απόφασή του (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β1/Φ26/.
Το 1998 το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου με την 199/22-5-1998 απόφασή του συμφωνεί για τον μερικό αποχαρακτηρισμό του κοινόχρηστου χώρου(;;;;;;).
Την ίδια χρονιά η διεύθυνση πολεοδομικού σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ με εισήγησή της (22-6-98)προς το κενρικό ΣΧΟΠ διαφωνεί με την απόφαση του Δήμου λόγω της ύπαρξης διατηρητέου μνημείου και της υφιστάμενης βλάστησης .
Το Κ.ΣΧΟΠ με γνωμοδότησή του (149/15-7-98)δεν κάνει δεκτή την πρόταση του Δήμου προτείνει όμως δύο εναλλακτικές λύσεις για τον κοινόχρηστο χώρο .
Την επανένταξη στο σχέδιο δύο παραπλήσιων χώρων (522και 530) με τις διατάξεις του ν.1337 /83 ώστε απο τις προβλεπόμενες εισφορές σε γη να δημιουργηθεί κοινόχρηστος χώρος ,αφετέρου να αποκατασταθεί το οικόπεδο ώστε να μπορεί να δομηθεί .!!!!!!
Το ΣτΕ όμως με το πρακτικό (212/1999,17-6-1999) γνωμοδοτεί ότι δεν είναι δυνατή ούτε η μερική ανοικοδόμηση του χώρου ενόψει όλου του οικοδομικού τετραγώνου ως ιστορικού διατηρητέου μνημείου ………
Ακολουθούν αντικρουώμενες αποφάσεις και από τον Δήμο και από το Υπουργείο Πολιτισμού καθώς και από Κ.ΣΧΟΠ που από μία επιτρέπουν την δόμηση και από την άλλη εμμένουν στον χαρακτηρισμό του χώρου ως ιστορικού μνημείου .
Στις 17/12/2002 η Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου με εισήγηση της προς τον Δήμαρχο προτείνει την επιβολή νέας αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ώστε όλο το ακίνητο να παραμείνει κοινόχρηστος χώρος .
Το Δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει (25-2-2002)την σύσταση επιτροπής που θα εξετάσει τις δυνατότητες και τις ενέργειες για όλη την υπόθεση .Έτσι στις 16-4-2003 το Δ.Σ λαμβάνει ομόφωνα απόφαση (139/2003) για τον επαναχακτηρισμό του ΟΤ 527 σε κοινόχρηστο χώρο και ορίζει με την απόφαση του(291/2003 )ότι από τον προυπολογισμό του Δήμου ποσό 1.858.112 ευρώ εγγράφεται στον σε ειδικό κωδικό για την απαλλοτρίωση .Έκτοτε όμως ο Δήμος δεν προέβει σε καμία ενέργεια έτσι ώστε να συντελεστεί η απαλλοτρίωση ,συνέστησε όμως άλλη επιτροπή από δημοτικούς συμβούλους με την εντολή να έλθουν σε επαφή με τον ιδιοκτήτη και να εξετάσουν τρόπους για να οιδομηθεί ο χώρος με το αιτιολογικό ότι ο Δήμος δεν είχε τα απαραίτητα χρήματα .!!!!!
Από τότε έως και την απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων γνωμοδοτεί σε συνεδρίαση του στις 7/10/2022,
την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου με την μετατροπή μέρους του χώρου αυτού σε οικοδομήσιμο .!!!!!
Αυτό το θέμα τέθηκε στο δημοτικό μας συμβούλιο και με ομόφωνη απόφασή του εξέφρασε τις αντιρρήσεις του για το κτίσιμο του οικοπέδου .Παραθέτω την απόφαση μας .
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΟΥΣ
ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ
Όπως το Δημοτικό Συμβούλιο εγκρίνει με απόφασή του την κατ’ άρθρο 3 παρ. 4 του ν.δ.
17.7/16.8.1923 (άρθρο 154 ΚΒΠΝ) υποβολή των ανωτέρω αντιρρήσεων – ενστάσεων του
Δήμου Αμαρουσίου στο πλαίσιο της επανέγκρισης με Προεδρικό Διάταγμα της υπ’ αριθμ.
1656/16.11.2003 Απόφασης Υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 1332Δ/5.12.2003) με αντικείμενο την
“Τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αμαρουσίου (ν. Αττικής) και
καθορισμός όρων και περιορισμών δόμησης αυτού”, κατόπιν άρσης απαλλοτρίωσης στον
Κοινόχρηστο Χώρο 527 (απόφαση ΣτΕ 5622/1996), μετά την ακύρωσή της ως άνω απόφασης
με την αριθμ. 4558/2005 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού άκουσε την εισήγηση του Προέδρου, έλαβε υπόψη του την
ισχύουσα νομοθεσία, α) την πρόταση του Δημοτικού Συμβούλου κ. Γαρδέλη Επαμεινώνδα, περί
αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών έως τη διάνοιξη της οδού Επιδαύρου, από την οδό Ν.
Τριανταφυλλίδη έως και τη Λεωφ. Κηφισίας, β) τον αναγκαστικό νόμο 582/68 και την απόφαση
3930/77 του Συμβουλίου Επικρατείας περί μετατροπής χώρων που υπήρξαν παλαιότερα
νεκροταφεία σε αλσύλλια για ηθικούς και θρησκευτικούς λόγους που επικαλέστηκε ο Σύλλογος
Παραδείσου , τα οποία έγιναν αποδεκτά από το σύνολο του Σώματος και μετά από διαλογική
συζήτηση μεταξύ των μελών του Σώματος, όπως αναλυτικά αναφέρεται στα
απομαγνητοφωνημένα πρακτικά της παρούσας συνεδρίασης
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
Εγκρίνει, για τους λόγους που αναλυτικά αναφέρονται στο εισηγητικό μέρος της παρούσης, τις
ως άνω προτάσεις που κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης του Δημοτικού
Συμβουλίου, την κατ’ άρθρο 3 παρ. 4 του ν.δ. 17.7/16.8.1923 (άρθρο 154 ΚΒΠΝ) υποβολή των
ανωτέρω αντιρρήσεων – ενστάσεων του Δήμου Αμαρουσίου στο πλαίσιο της επανέγκρισης με
Προεδρικό Διάταγμα της υπ’ αριθμ. 1656/16.11.2003 Απόφασης Υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ
1332Δ/5.12.2003) με αντικείμενο την “Τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του
Δήμου Αμαρουσίου (ν. Αττικής) και καθορισμός όρων και περιορισμών δόμησης αυτού”, κατόπιν
άρσης απαλλοτρίωσης στον Κοινόχρηστο Χώρο 527 (απόφαση ΣτΕ 5622/1996), μετά την
ακύρωσή της ως άνω απόφασης με την αριθμ. 4558/2005 απόφαση του Συμβουλίου της
Επικρατείας.
Αναθέτει τα περαιτέρω στον κ. Δήμαρχο.
Εκδόθηκε η με αριθμό 25/2023 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος θα είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος απόκτησης και διατήρησης του χώρου ,δεδομένου ότι ο ιδιοκτήτης πρέπει να αποζημιωθεί .
Γεγονός είναι ότι πρόθεση του Δημάρχου και όλων των δημοτικών συμβούλων είναι ο χώρος αυτός να είναι κοινόχρηστος και μάλιστα να επανέλθει το καθεστώς της διατήρησης του Ναού ,όπως σήμερα υφίσταται ,αλλά και του περιβάλλοντος χώρου του.Σ αυτή την κατεύθυνση μπορεί να συμβάλλει το Πράσινο Ταμείο το οποίο χρηματοδοτεί διατηρητέα ακίνητα .Άλλωστε ο Δήμος μας έχει καταβάλει περίπου
50εκ.ευρω στο εν λόγω ταμείο από τις τακτοποιήσεις ακινήτων σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους .
Β) Το ακίνητο όπως προανέφερα βρίσκεται στην συμβολή των οδών Αμαρουσίου Χαλανδρίου και Χειμάρρας ,αποτελούμενο από ένα κτίριο ,το οποίο ήδη έχει κατεδαφιστεί,όπου στεγάζονταν τα γραφεία της εταιρείας KODAK.Το οικόπεδο έχει εμβαδόν 16χιλ.τ.μ και σύμφωνα με τους όρους δόμησης της περιοχής έχει συντελεστή δόμησης 1 που σημαίνει ότι μπορούν να κτιστουν 16χιλ.τ.μ για χρήση γραφείων .
Στο δημοτικό συμβούλιο ήλθε για να εκφράσουμε την γνώμη μας ,η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ,εξαιτίας του γεγονότος ότι στο συγκεκριμένο οικόπεδο θα κτισθούν 26.000τ.μ .!!!!!! αντί για 16.000τ.μ
Προφανώς και αυτή η παραπάνω δόμηση που επιχειρείται δεν αφορά μόνον το συγκεκριμένο οικόπεδο ,αλλά όλα τα αδόμητα οικόπεδα όπως και κάθε παλαιά οικία που κατεδαφίζεται για να δομηθεί νέα .Ο επιπλέον συντελεστής δόμησης ,υπό προυποθέσεις στηρίζεται στο άρθρο 10 του νέου οικοδομικού κανονισμού (ΝΟΚ).
Αυτό έχει σαν συνέπεια την καταστρατήγιση των όρων δόμησης που υπάρχουν στην πόλη μας σε όλες τις πολεοδομικές ενότητες .Ας δώσουμε ένα παράδειγμα για να το καταλάβουν οι αναγνώστες.Ας υποθέσουμε ότι σε μία περιοχή που έχει συντελεστή δόμησης 1 η 0,8 η και 0,6 έχουν κτίσει συμπολίτες μας τα σπίτια τους .Προφανώς και θα υπάρχουν κάποια οικόπεδα που δεν έχουν δομηθεί τα οπία είτε έχουν κτίσμα είτε όχι .Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 10 του ΝΟΚ οι νέες οικοδομές θα έχουν μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης από τις ήδη κτισμένες οικοδομές .
Επανερχόμενος λοιπόν στο θέμα που απασχόλησε το δημοτικό μας συμβούλιο το συγκεκριμένο οικόπεδο δεν έχει την υποχρέωση της εισφοράς σε γη ούτε την εισφορά σε χρήμα όπως έχουν όλα τα οικόπεδα που εντάχθηκαν στο σχέδιο πόλης με τον Ν.1337 ,γιατί ανήκει στο παλαιό σχέδιο της πόλης .
Η έκφραση γνώμης του δημοτικού συμβουλίου που ήταν θετική ως προς την μελέτη των περιβαλλοτικών επιπτώσεων του συγκεκριμένου ακινήτου με βρήκε όμως αντίθετο για τους λόγους που παραπάνω αναφέρω .
Η πόλης μας έχει ανάγκη απο κοινόχρηστους και κοινοφελείς χώρους που όπως αποτυπώνεται και στην μελέτηγια το συγκεκριμένο ακίνητο , καλύπτουν 952 στρεμ. ποσοστό επί του συνόλου των οικοδομημένων εκτάσεων μόνον 7,12%.
Αγαπητοί αναγνώστες σίγουρα δεν μπορούμε να γκρεμίσουμε κτίρια για να δημιουργήσουμε κοινόχρηστους χώρους ,μπορούμε όμως να θεσπίσουμε κανόνες έτσι ώστε κάθε ένας που χτίζει παραπάνω από τους επιτρεπόμενους συντελεστές δόμησης να αποδίδει αντίστοιχα και κοινόχρηστους χώρους για την πόλη μας .
Θα μπορούσα να γράψω πολύ περισσότερα για το πως το Μαρούσι έφτασε να είναι το δεύτερο πιο ρυπογόνο προάστιο σε καιρό με υψηλές θερμοκρασίες και άπνοιας. Στο κρίσιμο αυτό πολεοδομικό σταυροδρόμι είμαι έτοιμος να συμβάλλω με τις προτάσεις μου όπως έπραξα και στο παρελθόν .
Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία