Οι κύπριοι αδερφοί μας σε επιχειρηματικά θέματα είναι πολύ μπροστά. Με ξέπλυμα χρήματος στον τραπεζικό τομέα, με διευκόλυνση εταιρειών αγνώστων ιδιοκτητών, με βίζες σε αλλοδαπούς και αλλού. Το έκαναν και στα κολέγια και τα ιδιωτικά τους πανεπιστήμια εδώ και πολλά χρόνια. Τώρα που εμείς ξεκινάμε, αυτοί γυρίζουν !
Στην Κύπρο έχει ξεσπάσει σάλος με τα πλαστά πτυχία αλλά εδώ το θέμα δημοσιεύτηκε σε λίγες μόνο ιστοσελίδες, στα «ψιλά» που λέμε. Κι όμως μας αφορά. Και γιατί τα περισσότερα κυπριακά πτυχία αναγνωρίζονται ως ισότιμα με τα ελληνικά αλλά και γιατί είναι μία προβολή του μέλλοντός μας. Αυτού στο οποίο οδηγούμαστε τώρα που ανακαλύψαμε κι εμείς τη «χάρη» των ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Το θέμα άνοιξε ο δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος με συνέντευξή του σε μεγάλο κυπριακό κανάλι κι επανέλαβε σε podcast του ευρωβουλευτή, influencer, κλπ, Φειδία Παναγιώτου. Εν ολίγοις είπε ότι ορισμένα κυπριακά πανεπιστήμια δίνουν πλαστά πτυχία σε φοιτητές που «σπουδάζουν» υποτίθεται εξ αποστάσεως, χωρίς να παρακολουθούν κανένα μάθημα στην πραγματικότητα.
Ο δήμαρχος είπε ότι κάποια κυπριακά ΑΕΙ (χωρίς να κατονομάσει κάποιο) προσφέρουν μεγάλο αριθμό διαδικτυακών προγραμμάτων, αλλά και πτυχίων χωρίς οι φοιτητές να παρακολουθούν μαθήματα. Μάλιστα, υποστήριξε ότι «κινδυνεύουμε να μεταβούμε από την εποχή των χρυσών διαβατηρίων, στην εποχή των χρυσών πτυχίων, καθώς κάποιοι πουλούν πτυχία στην Κύπρο. Αυτή τη στιγμή πανεπιστήμιο, ξέρω εγώ, έχει 2.000 ή 5.000 φοιτητές ή 6.000 φοιτητές, είναι διαδικτυακά. Δεν τους βλέπει κανένας, δεν μπορεί κανένας να πιστοποιήσει ότι αυτοί οι φοιτητές από την Αφρική παρακολουθούν τα μαθήματα», ενώ τόνισε ότι η πλειονότητά τους ήταν από ψεύτικες ηλεκτρονικές διευθύνσεις. Πρόσθεσε ότι τα σχετικά πτυχία στο τέλος του χρόνου υπογράφηκαν και στάλθηκαν στην αφρικανική χώρα και ήρθαν στην Κύπρο τα χρήματα των διδάκτρων, ενώ υποστήριξε ότι σύντομα θα ξεσπάσει σχετικό σκάνδαλο στην Κύπρο.
Τα κυπριακά ιδιωτικά ιδρύματα ανταγωνίζονται με σκληρούς όρους το δημόσιο Πανεπιστήμιο Κύπρου αλλά και το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Πλασάρουν έξυπνα, πτυχία προσαρμοσμένα στις ανάγκες της αγοράς. Όχι πολλά-πολλά μαθήματα δηλαδή, βασικές γνώσεις και δεξιότητες, μόνο ότι «χρειάζονται οι επιχειρήσεις». Διαφημίζουν «διεθνή καριέρα» αφού συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού και έχουν στραφεί διαφημιστικά σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ασίας όπου ένα «ευρωπαϊκό» πτυχίο έχει άλλη αίγλη.
Ταυτόχρονα όμως εξυπηρετούν Κύπριους και Έλληνες που θα ήθελαν σε μεγαλύτερη ηλικία είτε ένα πτυχίο είτε ένα μεταπτυχιακό. Στρατιωτικούς, αστυνομικούς, δημόσιους υπαλλήλους στους οποίους ένα μεταπτυχιακό βοηθάει στη μισθολογική και την ιεραρχική τους ανέλιξη. Πως παίρνουν όλοι αυτοί πτυχίο ή κάνουν μεταπτυχιακό ενώ εργάζονται, μας το εξηγεί ο δήμαρχος Πάφου : «Δεν γίνεται να έχεις πτυχίο σε τρεις μήνες. Δεν γίνεται να παίρνεις διδακτορικό χωρίς να έχεις περάσει από πανεπιστημιακό αμφιθέατρο. Αυτό είναι απάτη».
«Δεν γίνεται να παριστάνουν κάποιοι τους επιστήμονες με χαρτιά που αγοράστηκαν. Ούτε να εξευτελίζουμε τους πραγματικούς φοιτητές που ξενυχτούν και μοχθούν για να πάρουν ένα πτυχίο με τον ιδρώτα τους», συμπλήρωσε.
Πως ελέγχεται η παρουσία ή μη των φοιτητών στα αμφιθέατρα ή έστω στις οθόνες ; Δεν ελέγχεται είναι η απάντηση. Σε ποιο ελληνικό κολέγιο έκανε ποτέ το κράτος έλεγχο παρουσιών. Μόνο την κτιριακή υποδομή ελέγχει και τα προγράμματα σπουδών στα χαρτιά. Αν το μέχρι χθες κολέγιο και αύριο ιδιωτικό πανεπιστήμιο βεβαιώσει ότι κάποιος παρακολούθησε ανελλιπώς και το αν οι εξετάσεις που διεξάγει το ίδιο είναι αδιάβλητες, ποιος το ελέγχει ; Kι αν το «μητρικό» πανεπιστήμιο κάνει τα στραβά μάτια για το θυγατρικό του , ποιος το ελέγχει ; Ότι υπάρχει ολόκληρη βιομηχανία πλαστών πτυχίων και μεταπτυχιακών τίτλων καταγγέλλει ο δήμαρχος και δηλώνει έτοιμος να καταθέσει στοιχεία.
Ο Φορέας Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση (ΔΙΠΑΕ) της Κύπρου, μέσω της προέδρου του Μαίρης Κουτσελίνη, ανακοίνωσε ότι θα διενεργήσει εκτενείς ελέγχους σε όλα τα πανεπιστήμια και τα κολέγια της Κύπρου. Η κ. Κουτσελίνη επιβεβαίωσε ότι ο δήμαρχος της έδωσε στοιχεία για 2-3 κολέγια τα οποία φαίνεται να εφαρμόζουν την πρακτική εγγραφής εικονικών φοιτητών, χωρίς πραγματική φοίτηση. Υπογράμμισε, πάντως, ότι μέχρι στιγμής πρόκειται για «μεμονωμένα περιστατικά», αλλά η έρευνα θα γενικευτεί για να μην αφήνονται σκιές.
Εμείς δεν θα κάνουμε εδώ τον εισαγγελέα ή τον ανακριτή. Θα μας που οι κύπριοι λειτουργοί ποια έκταση έχει το φαινόμενο. Εμείς εδώ σκεφτόμαστε με φρίκη ότι ναι, υπάρχει η δυνατότητα να γίνονται έτσι τα πράγματα, όπως τα λέει ο δήμαρχος. Και σκεφτόμαστε τι μπορούμε να δούμε και στη χώρα μας, τώρα που θα ανθίσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. ΟΠΕΚΕΠΕΚΕ πανεπιστημιακό μπορεί να ζήσουμε !
Έτσι συμβαίνει όταν δημόσιες παροχές όπως η παιδεία και η υγεία αφήνονται σε ιδιώτες, σε ένα κράτος που υπολειτουργεί. Ψεύτικες ιατρικές βεβαιώσεις, ψεύτικες αναπηρικές συντάξεις παλιότερα, ψεύτικα διπλώματα αυτοκινήτου, τώρα και ψεύτικα πτυχία ή μεταπτυχιακοί τίτλοι.
Σε όλο τον κόσμο έχουν υπάρξει πλαστά πτυχία. Έχουν εξακριβωθεί οι απάτες Τούρκων αλλά και Ολλανδών πολιτικών, Γερμανού υπουργού που αντέγραψε το μεταπτυχιακό του κλπ. Αυτά όμως είναι μεμονωμένα περιστατικά κι αντιμετωπίζονται. Οι βιομηχανίες πλαστών πτυχίων πως αντιμετωπίζονται ;
«Ενός κακού μύρια έπονται» έλεγαν οι πρόγονοί μας. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μία βασική διαφορά από τις άλλες δύο βαθμίδες. Ενώ η πρώτη και η δεύτερη είναι χώροι αναπαραγωγής της υφιστάμενης γνώσης, τα πανεπιστήμια είναι χώροι όχι μόνο διδασκαλίας αλλά και παραγωγής της γνώσης, δηλαδή της έρευνας. Ξέρετε κάποιο κολέγιο που ξοδεύει χρήματα που για να κάνει έρευνα; Όλα να πάρουν δίδακτρα θέλουν μόνο. Η έρευνα κοστίζει και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα αποδώσει οικονομικά, ότι «θα φέρει δηλαδή τα λεφτά της». Είναι όμως κοινωνικά χρήσιμη και για αυτό πρέπει να ανήκει στο Δημόσιο. Όχι στο κράτος, στο Δημόσιο ! Γι’ αυτό και συνολικά τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι δημόσια κι όχι κρατικά ή ιδιωτικά.
Ας θυμηθούμε λίγο τι έγινε με τα εμβόλια επί covid : κατακλυσμός ερευνών χρηματοδοτούμενες από τις φαρμακευτικές εταιρείες που έλεγαν ότι τα εμβόλια είναι ακίνδυνα κατά 99,9%. Κάποιες άλλες μεμονωμένων ερευνητών που έλεγαν το αντίθετο και αντιμετωπίστηκαν ως θεωρίες συνωμοσίας. Τελικά δεν έχουμε μάθει ακόμα ποια ακριβώς είναι επιστημονική αλήθεια.
Ας σκεφτούμε τώρα ότι αν όλες αυτές οι έρευνες γίνονταν από όλα τα δημόσια πανεπιστήμια του πλανήτη με κρατικά χρήματα κι όχι από τα ιδιωτικά αμερικάνικα, τα υπό ασφυκτικό κρατικό έλεγχο της Κίνας ή τα ευρωπαϊκά τα χρηματοδοτούμενα από τη Pfizer του Άλμπερτ Μπουρλά και με τις μίζες της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Πόσο πιο σίγουροι θα είμασταν αν συνεργάζονταν οι δημόσιες ιατρικές σχολές, τα βιολογικά, χημικά, φαρμακευτικά τμήματα του πλανήτη !
Η ιστορία της Κύπρου δεν είναι μια απλή απάτη, έστω και μεγάλης έκτασης. Εγείρει ένα τεράστιο ηθικό, νομικό και κοινωνικό θέμα. Το ποιος ελέγχει τη γνώση. Ο πραγματικός πλούτος μιας χώρας είναι η γνώση και η παιδεία των πολιτών της. Τον υπόλοιπο πλούτο έτσι κι αλλιώς τον ελέγχουν παντού κάποιες ελίτ οι οποίες κυβερνούν δι’ αυτού. Ας κρατήσουμε τουλάχιστον τη γνώση που μαζί με την αλληλεγγύη μας καθιστούν κοινωνία κι όχι άθροισμα εξατομικευμένων, εξειδικευμένων εργαζόμενων μεν αλλά όχι πολιτών.
Ντάλης Βαγγέλης 
Εκπαιδευτικός
dalis.vag@gmail.com


































