Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στο «ΑΘΜΟΝΙΟΝ ΒΗΜΑ»

0

Ν. Κεραμέως «Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να αξιοποιήσουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους».

 

H Υπουργός Παιδείας γεννημένη στη Θεσσαλονίκη έχει σπουδάσει νομική στη Σορβόνη και στο Χάρβαρντ ενώ είναι μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου της Νέας Υόρκης και του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής Επικρατείας με τη Νέα Δημοκρατία στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 και του Σεπτεμβρίου του 2015Από το 2019 βρίσκεται στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Μέσα στη διετία της πανδημίας η εκπαίδευση αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες. Εξ αποστάσεως διδασκαλία, τήρηση των μέτρων αποφυγής του κορονοϊού στις σχολικές κοινότητες, εμβολιασμοί, επάνοδος στην κανονικότητα. Οι προκλήσεις καθημερινές για την Ν. Κεραμέως και το διάστημα της ως τώρα θητείας της έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα απαιτητικό. Για αυτό άλλωστε πολύ συχνά βρίσκεται και στο επίκεντρο των αντιπολιτευτικών πυρών. Τελευταίο εγχείρημα το νέο μεγάλο νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια. Με την επικαιρότητα έντονη και καταιγιστική και τις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις σε εξέλιξη απευθύναμε στην κα Ν. Κεραμέως ερωτήσεις για όλα τα φλέγοντα ζητήματα

 

  1. Στην επικαιρότητα αυτή την στιγμή βρίσκεται ο νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, ο οποίος μάλιστα απ’ όσο γνωρίζουμε πρόκειται να τεθεί σε διαβούλευση. Γιατί υπήρχε ανάγκη για μια τόσο μεγάλη μεταρρύθμιση των ΑΕΙ και τι αναμένετε να πετύχετε μέσα από την διαβούλευση;

Είναι καιρός τα πανεπιστήμιά μας να περάσουν σε μια νέα εποχή, να αποκτήσουν «Νέους Ορίζοντες». Οι προωθούμενες ρυθμίσεις παρέχουν μεγάλη ελευθερία και δείχνουν εμπιστοσύνη στα ΑΕΙ μας και την κοινότητα, τα απελευθερώνουν από τον κρατικό συγκεντρωτισμό και τους δίνουν κίνητρα για τη νέα τους εποχή. Εσωτερικό «Erasmus», κοινά και διπλά πτυχία, start-ups φοιτητών, νέες αξιοκρατικές διαδικασίες εκλογής Καθηγητών, βιομηχανικά διδακτορικά είναι μερικές μόνο από τις ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου.

Είναι καιρός τα πανεπιστήμιά μας

να περάσουν σε μια νέα εποχή,

να αποκτήσουν «Νέους Ορίζοντες».

Το περιεχόμενό του σηματοδοτεί και την ανάγκη να οργανώσουμε και να κωδικοποιήσουμε το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ, μετά από ποικίλα νομοθετήματα πολλών δεκαετιών, και επιτέλους η πανεπιστημιακή κοινότητα να έχει στη διάθεσή της έναν πλήρη νόμο-πλαίσιο. Φανταστείτε ότι υπήρχαν σε ισχύ ακόμη και ξεχασμένες διατάξεις της δεκαετίας του 1930! Το νομοσχέδιο θα παραμείνει στην διαβούλευση για μία επιπλέον εβδομάδα μέχρι τις 19/6. Το στάδιο της διαβούλευσης είναι πολύτιμο γιατί συχνά προκύπτουν χρήσιμες προτάσεις και σχόλια που βελτιώνουν το νομοσχέδιο. Ταυτόχρονα, η διαβούλευση επιτρέπει και να επικοινωνηθεί σε μεγαλύτερο βάθος και να γίνει πιο αντιληπτή η στοχοθεσία του νομοθετήματος, το οποίο έχει προέλθει μετά από μακρά μελέτη και συνέργειες.

 

  1. Μια από τις βασικές διατάξεις του νέου νομοσχεδίου είναι η θεσμοθέτηση της πρακτικής άσκησης και μάλιστα αμειβόμενης με το 80% του κατώτατου βασικού μισθού. Ωστόσο θα θέλαμε να μας πείτε στην πράξη πως θα αντιμετωπιστούν τα διαδικαστικά ζητήματα όπως η σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις για την απορρόφηση των υποψηφίων και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ώστε να περιορίζονται οι αναμονές των τελειόφοιτων;

Εισάγουμε ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο για την πρακτική άσκηση, μια εκπαιδευτική δραστηριότητα η οποία παρέχει στους φοιτητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν βιωματική μάθηση σε ένα γνωστικό αντικείμενο, να συνδέσουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή της και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους, αποκτώντας παράλληλα εργασιακή εμπειρία. Πέραν αυτού, συνδέουμε τα Πανεπιστήμια με τις επιχειρήσεις μέσω των βιομηχανικών διδακτορικών που παρέχουν  τη δυνατότητα εκπόνησης διατριβών στο πλαίσιο συνεργασίας Πανεπιστημίων με φορείς της βιομηχανίας, εισάγουμε τα Επαγγελματικά μεταπτυχιακά, παρέχουμε δυνατότητα δημιουργίας θερμοκοιτίδων νεοφυών επιχειρήσεων (startups incubators or pre-incubators) στα ΑΕΙ για φοιτητές, διδάκτορες, μεταδιδάκτορες του Πανεπιστημίου , ενώ αναβαθμίζουμε τον ρόλο των Πανεπιστημίων στη δια βίου εκπαίδευση μέσω των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ). Για την αποτελεσματική διασύνδεση των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις στο πεδίο της πρακτικής, λειτουργεί η διαδικτυακή υπηρεσία ΑΤΛΑΣ, η οποία αποτελεί μία ενιαία βάση καταγραφής της προσφοράς και της ζήτησης των φοιτητών για τη διεξαγωγή πρακτικής άσκησης. Ο νέος, προτεινόμενος νόμος προβλέπει τη σύσταση Μονάδας Υποστήριξης Φοιτητών, με αντικείμενο τη διασύνδεση των φοιτητών με τους φορείς προκειμένου να διεξαχθεί η πρακτική τους άσκηση, ενώ για το σωστό συντονισμό της πρακτικής άσκησης ανά Τμήμα προβλέπεται ο ορισμός επόπτη ανά αριθμό ασκούμενων φοιτητών, αλλά και ο ορισμός Υπευθύνου πρακτικής άσκησης.

 

  1. Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της υλοποίησης της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας αναμένοντας την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Τι απαντάτε σε όσους συνεχίζουν να έχουν επιφυλάξεις για τον περιορισμό της ελευθερίας και της έκφρασης των φοιτητών; Υπάρχουν μηχανισμοί αποτροπής περιστατικών αυθαιρεσίας;

    Όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες μας στοχεύουν στην ενίσχυση της ακαδημαϊκής ελευθερίας εντός των ΑΕΙ

Οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (Ο.Π.Π.Ι.) θα αναλάβουν καθήκοντα τις επόμενες εβδομάδες, αφού λάβουμε το Προεδρικό Διάταγμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Από τον πρώτο κιόλας μήνα της διακυβέρνησής μας και σύμφωνα με τις προεκλογικές μας εξαγγελίες, ψηφίσαμε νόμο με τον οποίο οι Αρχές έχουν τη δυνατότητα να επεμβαίνουν στα Πανεπιστήμια, όπως σε κάθε δημόσιο χώρο, και να αντιμετωπίζουν έκνομες ενέργειες. Ο νόμος αυτός εφαρμόστηκε και στο Αριστοτέλειο, όπου επιτέλους τερματίστηκε μια κατάληψη που κρατούσε 34 χρόνια και στη θέση αυτή χτίζεται μια βιβλιοθήκη χάρη στην αποφασιστικότητα της Διοίκησης του ΑΠΘ και των Αρχών. Είναι δυνατόν να μπορεί ο οποιοσδήποτε να καταλαμβάνει έναν πανεπιστημιακό χώρο; Μπορεί οποιοσδήποτε να αμφισβητεί νόμιμες αποφάσεις των οργάνων του Πανεπιστημίου, να γκρεμίζει τοίχους, να καταστρέφει δημόσια περιουσιακά στοιχεία, να παρεμποδίζει το ακαδημαϊκό έργο; Όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες μας στοχεύουν στην ενίσχυση της ακαδημαϊκής ελευθερίας εντός των ΑΕΙ, να μπορούν όλοι να εκφράζονται ελεύθερα, να διδάσκουν ελεύθερα δίχως να φοβούνται ότι θα υποστούν οποιαδήποτε απειλή ή άλλη έκνομη ενέργεια.

 

  1. Αρκετές αντιδράσεις υπάρχουν και για την μετατροπή σχολείων σε Πρότυπα και Πειραματικά. Μάλιστα εδώ στο Μαρούσι βιώνουμε μια αντίστοιχη περίπτωση καθώς οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου αναγκάζονται να βρουν θέση σε άλλο σχολείο αποφοιτώντας καθώς το 1ο Γυμνάσιο και 1ο Λύκειο μετατράπηκαν σε Πειραματικά. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη που θα καλύψει αυτά τα προβλήματα στέγασης και απόστασης ακόμα και διαχωρισμού των μαθητών;

Ήταν θεμελιώδης προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας η σημαντική επέκταση του δικτύου των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων. Και πράγματι, τα σχολεία αυτά σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2019, από μόλις 62, σε 120. Πλέον λειτουργεί τουλάχιστον ένα Πρότυπο ή/και Πειραματικό Σχολείο ανά περιφέρεια. Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει αγκαλιάσει τον θεσμό, ο οποίος έχει μεγάλη απήχηση στην κοινωνία. Αρκεί να θυμίσουμε ότι  για το σχολικό έτος 2022-23, εξασφαλίστηκαν περίπου 4.000 θέσεις σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, για τις οποίες υποβλήθηκαν σχεδόν 18.000 αιτήσεις. Ενδεικτικά, για το Μαρούσι το οποίο αναφέρετε, για 72 διαθέσιμες θέσεις στο νέο Πειραματικό σχολείο, κατατέθηκαν 851 αιτήσεις! Στόχος μας είναι τα σχολεία αυτά να συμβάλουν στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Με τον τρόπο αυτό αναβαθμίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης για κάθε μαθητή και μαθήτρια. Προβλήματα υπάρχουν πάντα, όπως άλλωστε και λύσεις. Ήδη με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε από τη Βουλή αντιμετωπίζεται το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων από τον τόπο διαμονής τους στο Σχολείο φοίτησης με δαπάνες των οικείων Περιφερειών, ενώ με συνεργασία με την ΚΤΥΠ καλύπτονται και πρόσθετες ανάγκες σε κτηριακές υποδομές.

  1. Οι Πανελλαδικές βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Τι θα μπορούσαμε να αναμένουμε για τις φετινές βάσεις εισαγωγής; Πέρσι υπήρξε απογοήτευση καθώς με τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θεωρήθηκε πως αποκλείστηκαν αρκετοί υποψήφιοι. Πώς πιστεύετε ότι λειτούργησε το παράλληλο μηχανογραφικό και πόσο απέδωσε;

Πέρυσι εισήχθησαν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα 60.070 υποψήφιοι, ενώ έμειναν κενές θέσεις είτε λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής είτε επειδή οι υποψήφιοι δεν τις διεκδίκησαν. Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής κρίθηκε απαραίτητη, προκειμένου να δοθεί τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με πολύ χαμηλή βαθμολογία. Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να αξιοποιήσουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να έχουμε αποφοίτους και όχι «αιώνιους φοιτητές» που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των Πανεπιστημίων και εν τέλει της κοινωνίας. Στην κατεύθυνση αυτή ενισχύσαμε την Επαγγελματική εκπαίδευση και θεσπίσαμε το παράλληλο μηχανογραφικό για εισαγωγή στα ΔΙΕΚ, που είχε μεγάλη απήχηση, ήδη από την πρώτη του θέση σε ισχύ. Ο αριθμός των νέων ηλικίας 18 ετών που ενεγράφησαν σε αυτά σχεδόν διπλασιάστηκε σε σχέση με το 2020 (από 6.715 σε 12.078), ενώ ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων ανήλθε σε 22.790. Για φέτος ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων για καταρτιζόμενους στα ΔΙΕΚ μέσω παράλληλου μηχανογραφικού θα ξεπεράσει τις 16.000, σημειώνοντας αύξηση 104% σε σχέση με πέρυσι. Δίνουμε στους υποψηφίους μας περισσότερες ποιοτικές επιλογές εκπαίδευσης, κατάρτισης και σταδιοδρομίας σε επαγγέλματα με ζήτηση στην αγορά εργασίας. Όσο για τις φετινές βάσεις εισαγωγής, θα εξαρτηθούν από τις επιδόσεις των υποψηφίων και τους συντελεστές που τα ίδια τα Ιδρύματα έχουν επιλέξει.

 

  1. Θα θέλατε να στείλετε ένα μήνυμα στους φετινούς υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων;

Τους εύχομαι να επιτύχουν τους στόχους τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και μετά από αυτές. Να κάνουν ό,τι τους γεμίζει, να ακολουθούν πάντα τα όνειρά τους μέχρι να τα πραγματοποιήσουν, και συνεχώς να θέτουν νέους στόχους. Τους διαβεβαιώ ότι από τη πλευρά μας θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια ώστε να έχουν πάντα επιλογές και προοπτική, ώστε να τους εξασφαλίσουμε περισσότερα και καλύτερα εφόδια. Βρισκόμαστε δίπλα τους, να στηρίζουμε τις προσπάθειές τους, να ακούμε τις ανάγκες τους. Καλή επιτυχία!

 

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας