Μια πρώτη εκτίμηση για τις βάσεις 2023, άρθρο του Ντάλη Βαγγέλη, Διευθυντή Σπουδών των φροντιστηρίων «Πρόταση»

0

 

Εβδομάδα εξέτασης των ειδικών μαθημάτων των πανελλαδικών εξετάσεων αυτή που διανύουμε αλλά και της μουσικής και των μαθημάτων ξένων γλωσσών η επόμενη. Μόνο που αυτά τα μαθήματα αφορούν μικρή μερίδα των υποψηφίων και δεν επηρεάζουν πολύ τη γενική εικόνα των βάσεων.

Τα κέντρα βαθμολόγησης των γραπτών έχουν πάρει φωτιά και ήδη έχουμε κάποιες πρώτες εκτιμήσεις οι οποίες σε συνδυασμό με την εκτίμηση της δυσκολίας των θεμάτων μπορούν να μας δώσουν την γενική τάση.

Να πούμε, βέβαια, προκαταβολικά ότι αυτά τα στατιστικά στα οποία βασιζόμαστε έχουν και τον κίνδυνο που έχουν τα exit-polls στις εκλογές. Μπορεί να έχουν αποκλίσεις από τα τελικά αποτελέσματα. Γι’ αυτό δεν θα παρουσιάσουμε αριθμούς αλλά μόνο τις τάσεις.

Η Έκθεση (Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία) είναι το κοινό μάθημα και των 4 επιστημονικών πεδίων. Είναι, παραδοσιακά, το πιο απρόβλεπτο μάθημα, με μεγάλα ποσοστά γραπτών κάτω από τη βάση αλλά και τις μεγαλύτερες αποκλίσεις στους βαθμούς των δύο βαθμολογητών. Φέτος τα θέματα που διαπραγματεύτηκαν οι υποψήφιοι φαίνονταν γνωστά και οικεία με αποτέλεσμα ελάχιστοι να βγαίνουν με σκυμμένο το κεφάλι από τα εξεταστικά κέντρα. Γενικά επικρατούσε αισιοδοξία. Η αίσθηση των βαθμολογητών όμως δεν είναι τόσο αισιόδοξη. Οι περισσότεροι θεωρούν οτι το θέμα έχει μπερδέψει τα παιδιά ή, έστω, ότι δεν έγινε πλήρως κατανοητό σε όλη του την έκταση. Οι υπόλοιποι θεωρούν ότι γενικά οι υποψήφιοι/ες ανταποκρίθηκαν επαρκώς. Και οι δύο πλευρές συγκλίνουν στη διαπίστωση οτι τα γραπτά βαθμολογιών άνω του 18/20 δεν θα ξεπερνούν το 1% !

1ο Επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές Επιστήμες ).

Το παραδοσιακά πιο δύσκολο μάθημα, αυτό των Αρχαίων , είναι και φέτος βαρόμετρο. Με θέματα λίγο δυσκολότερα από πέρυσι και το μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μάλλον θα συγκρατήσει τις βάσεις στα περυσινά επίπεδα αφού στα άλλα δύο μαθήματα, της Ιστορίας και των Λατινικών, οι υποψήφιοι παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις. Η φετινή αλλαγή, με την ίση κατανομή της βαθμολογίας μεταξύ διδαγμένου και αγνώστου κειμένου, δεν φάνηκε να επηρεάζει αρνητικά την απόδοση των υποψηφίων. Έτσι αναμένονται μικρές αυξομειώσεις ανά σχολή, οι οποίες όμως θα καθοριστούν από τις προτιμήσεις των υποψηφίων, όταν αυτοί συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο. Νομική και Ψυχολογία Αθήνας ίσως σημειώσουν μικρή άνοδο.

2ο Επιστημονικό πεδίο ( Θετικών Επιστημών).

Αυξημένη δυσκολία παρουσιάζουν τα θέματα στη Φυσική και τη Χημεία και λιγότερο στα Μαθηματικά, στα οποία οι επιδόσεις μάλλον θα είναι καλύτερες. Στη μεν Χημεία ο χρόνος που απαιτούνταν δεν ήταν επαρκής για την πλήρη κάλυψη όλων των θεμάτων και πολλοί υποψήφιοι δεν πρόλαβαν να τα ολοκληρώσουν, στη δε Φυσική το τελευταίο θέμα ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας και θα είναι λίγα τα άριστα γραπτά.  Έτσι, ελαφρά υποχώρηση των βάσεων αναμένεται στις περισσότερες σχολές, όχι όμως στα περιζήτητα τμήματα του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου της Αθήνας (ΕΚΠΑ), αφού σε αυτά στοχεύουν κυρίως οι αριστούχοι. Οι οποίοι δεν θα είναι και φέτος πολλοί αλλά θα είναι αρκετοί για να καλύψουν τις θέσεις αυτών των τμημάτων. Σε πολλά τμήματα της επαρχίας θα υπάρξουν και φέτος πολλές κενές θέσεις αφού πολλοί θα είναι και φέτος οι υποψήφιοι που δεν θα καταφέρουν να συγκεντρώσουν βαθμολογίες άνω του 9,5 κατά μέσο όρο και να περάσουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία κάπου εκεί αναμένεται.

3ο Επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Υγείας).

Η Φυσική και η Χημεία είναι κοινά μαθήματα με το 2ο επιστημονικό πεδίο, ισχύουν αυτά που διαβάσατε παραπάνω αλλά υπάρχει και το μάθημα της Βιολογίας όπου ένα από τα 4 θέματά του δυσκόλεψε πολύ τους υποψηφίους/ες. Γενικά, τα θέματα της Βιολογίας (μαθήματος βαρύτητας) θεωρούνται δυσκολότερα από τα περυσινά.  Έτσι, αναμένεται να υπάρχει πτώση του μέσου όρου αλλά και πιο μικρός αριθμός αριστούχων. Αυτό σημαίνει μικρή αλλά γενική πτώση των βάσεων, η οποία όμως δεν αφορά τόσο τις σχολές της Αθήνας όπου και εδώ αναμένεται πολύ μικρή πτώση, όσο τις σχολές χαμηλής ζήτησης όπου εκεί η πτώση θα είναι εμφανώς μεγαλύτερη.

4ο Επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής).

Για το μάθημα με το μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, αυτό των Μαθηματικών, τα είπαμε στο 2ο πεδίο αφού οι υποψήφιοι συνεξετάζονται στα ίδια θέματα. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία λέει ότι ήταν «παρόμοιας δυσκολίας με τα αντίστοιχα περσινά, καλύπτεται το σύνολο σχεδόν της ύλης. Τα θέματα παρουσιάζουν κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία». Το μάθημα της Οικονομίας είχε τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με πέρυσι ενώ στην Πληροφορική τα θέματα ήταν σχετικά πιο εύκολα από πέρυσι. Έτσι αναμένεται να έχουμε βάσεις παρόμοιες με την προηγούμενη χρονιά, με μικρές αυξομειώσεις ανά περίπτωση.

Ένα στατιστικό που αφορά τα περισσότερα μαθήματα είναι οτι φέτος θα αυξηθεί ο όγκος των γραπτών με βαθμολογίες μεταξύ 10 και 14/20. Ως ένδειξη της αδυναμίας των υποψηφίων να ανταποκριθούν στα συνδυαστικά θέματα ή τα θέματα κρίσεως. Ίσως μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών, η οποία αναμένεται στο τέλος αυτού του μήνα, να ανοίξει και πάλι η συζήτηση για τις ανεπάρκειες του εκπαιδευτικού συστήματος και την υστέρηση των τελειόφοιτων του Λυκείου σε βασικές εκπαιδευτικές δεξιότητες…

Πάντως τα φετινά θέματα, σχεδόν σε όλα τα μαθήματα ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια και χωρίς τις λεγόμενες «παγίδες». Γι’ αυτό και οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι, αυτοί που είχαν αρχίσει την προετοιμασία από τη Β’ Λυκείου θα καταφέρουν να φτάσουν σε πολύ μεγάλες βαθμολογίες και θα κρατήσουν και φέτος ψηλά τις βάσεις στις περιζήτητες σχολές. Η αδυναμία των περισσοτέρων υποψηφίων φάνηκε σε μαθήματα που απαιτούσαν αρκετό χρόνο για την επεξεργασία όλων των θεμάτων. Γι’ αυτό και οι χαμηλόβαθμες σχολές δεν θα αυξήσουν, πλειοψηφικά, τη βάση τους. Γενικά όσοι/όσες  επιτύχουν βαθμολογίες άνω του 15  μπορούν να είναι αισιόδοξοι/ες.

Η δυσκολία των θεμάτων, όπως και οι επιδόσεις των υποψηφίων δεν είναι όμως οι μοναδικοί παράγοντες που καθορίζουν την πορεία των βάσεων. Ο αριθμός όσων θα συμπληρώσουν Μηχανογραφικό Δελτίο ανά πεδίο και στις σχολές που είναι κοινές σε διαφορετικά πεδία είναι εξίσου σημαντικοί παράγοντες. Η ζήτηση δηλαδή που θα έχει κάθε σχολή και τα μόρια που θα συγκεντρώσουν οι ενδιαφερόμενοι γι’ αυτή θα καθορίσουν τελικά οποιαδήποτε βάση. Μια καλή εικόνα για το συγκεκριμένο θέμα θα έχουμε όταν, στα τέλη του Ιουνίου, θα ανακοινωθούν οι βαθμοί και κυρίως τα στατιστικά στοιχεία για το σύνολο των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο.

Αμέσως μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών, τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου δηλαδή, θα ξεκινήσει η υποβολή των Μηχανογραφικών Δελτίων. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να υποβάλουν και δεύτερο Μηχανογραφικό (παράλληλο Μηχανογραφικό) για την εισαγωγή τους σε Δημόσιο ΙΕΚ. Οι βάσεις θα ανακοινωθούν είτε στο τέλος του Ιουλίου είτε στις αρχές του Αυγούστου.

Ενημερωτικά : όπως ανακοινώθηκε επίσημα από το υπουργείο Παιδείας, από τη Δευτέρα 19 Ιουνίου, πρέπει να προσέλθουν στο Λύκειό τους για να δημιουργήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) όλοι οι υποψήφιοι, είτε συμμετείχαν φέτος στις εξετάσεις είτε είναι απόφοιτοι οι οποίοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερησίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ τα έτη 2021 ή 2022 και διεκδικούν φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση, είτε είναι τελειόφοιτοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) έτους 2023 που δεν συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά επιθυμούν να υποβάλλουν Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή τους σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.).

 

Ντάλης Βαγγέλης

Διευθυντής Σπουδών των φροντιστηρίων «πρόταση»

[email protected]

Αφήστε μια απάντηση

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιό σας!
Εισαγάγετε εδώ το όνομά σας